Ke stažení

>> Metodické materiály
>> Sborníky
>> Studie

 

Sborník: Jak vzdělávat o klimatické krizi, Klimatický OS 2020

O semináři V organizaci NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání (nejen) ve školách. Jednou ze současných výzev je pro nás otázka, jak mají pedagogové a pedagožky vzdělávat o klimatické krizi a jejím vlivu na společnost a důstojný život. Jak z různých úhlů pohledu otevírat toto nesmírně důležité téma, jaké přístupy a metody si vzít na pomoc a jak k tématu přistupovat s pokorou a s vědomím, jak […]

Více

Sborník: Jak mluvit o klimatické krizi a nevést k frustraci, Klimatický OS 2019

Sborník: Klimatický Open Space 2019: Jak mluvit o klimatické krizi a nevést k frustraci

Více

Práce (bez) budoucnosti

Robotizace, automatizace, digitalizace. To jsou fenomény, které vyvolávají naději, že umožní všem lidem dělat smysluplnou práci se smysluplným příjmem a dostatkem volného času. Zároveň před námi ale stojí jedna z největších výzev dnešní doby: jak využít tyto technologie ve prospěch celé společnosti? Technologie tu mají být od toho, aby nám mnohé ulehčily – v práci, domácnosti či komunikaci. Za […]

Více

Studie: Minimální důstojná mzda CCC 2022

Europe Floor Wage má napomoci vzniku konkrétních a vymahatelných opatření, která povedou k vyšším mzdám pro dělníky v oděvním průmyslu.

Více

Poznej své boty

V obuvnickém průmyslu jsou typické extrémně nízké mzdy a nebezpečné pracovní podmínky. Běžná je dětská práce a tzv. domácí práce. Pracovníkům a pracovnicím v koželužnách hrozí vyšší riziko rakoviny, mají dýchací potíže a trpí onemocněními kůže. Účastníci/ice prozkoumají, kolik práce se skrývá za výrobou jejich bot a s jakými problémy se potýkají dělníci a dělnice při jejich výrobě (vč. zpracování kůže). Uvědomí si provázanost svého […]

Více

Průvodce vzdělávacími metodikami Global Storylines

Materiál provádí přístupem Global Storylines a jednotlivými příběhy: Obr od Bodláčí hory Voda, důvod k odchodu Naše půda, naše plody Metoda storyline pracuje s příběhem, který motivuje k učení. Ten se stává osou výuky po dobu několika měsíců. V globálních příbězích (Global Storylines) se žáci a žákyně stávají protagonisty příběhů a v rolích dospělých členů fiktivní komunity čelí různým výzvám a problémům. >> Metodika ke […]

Více

Cyklus Global Storyline: Naše půda, naše plody

V cyklu Global Storylines jsou děti 1. stupně ZŠ vtaženy do příběhu, který se stává osou výuky po dobu dvou až tří měsíců. Vytvářejí si prostředí a role ve zvolené komunitě. Příběh klade před komunitu problémy a výzvy, které musejí její členové řešit. Výuka příběhem využívá prvky dramatické výchovy, a umožňuje tak zkoumat komplexní globální témata v bezpečném prostředí fiktivního příběhu. […]

Více

Cyklus Global Storylines: Voda, důvod k odchodu

Právě jsme dokončili metodiku čtvrtého příběhu Global Storylines s názvem Voda, důvod k odchodu, která je nyní volně ke stažení. Příběh Voda, důvod k odchodu umožňuje s dětmi otevřít aktuální téma uprchlictví a migrace, přičemž jej vsazuje do kontextu jedné z environmentálních příčin migrace – vysychání zdrojů pitné vody. Děti se díky tomuto příběhu stávají členy komunity, kterou jednoho dne navštíví cizinec […]

Více

Cyklus Global Storylines: Obr od Bodláčí hory

Od roku 2013 pilotujeme na českých školách skotský přístup Global Storylines. Je to výsledek naší snahy přinášet do výuky takové metody, které vedle přemýšlení a poznávání souvislostí umožňují dětem zapojit se a dávají jim bezpečný prostor pro jednání. Do experimentu s námi šly tři školy v okolí Brna, kromě školy v Drásově také ZŠ a MŠ v Ostopovicích a ZŠ a MŠ v Ivančicích-Řeznovicích. Po roce […]

Více

Moje cesta ke světu – portfolio globálního vzdělávání

Portfolio je pomocníkem pro vzdělavatele a vzdělavatelky, kteří chtějí globální vzdělávání zahrnout do své praxe. Jedná se o publikaci s otevírací kroužkovou vazbou, jež je určena k vlastní modifikaci a postupnému doplňování. V každém výtisku se stane originálem a může tak být pro každého oporou na jeho vlastní celoživotní cestě v oboru globálního vzdělávání. Portfolio Moje cesta ke světu přináší základní souhrn informací […]

Více

Lidé v pohybu – metodika pro práci s tématy uprchlictví a migrace

Společně s Junákem – českým skautem jsme vydali metodickou příručku Lidé v pohybu jako pomůcku pro skautské vedoucí a další pedagožky a pedagogy, kteří se chtějí ve své práci s dětmi či mladými lidmi věnovat tématům uprchlictví a migrace. Publikace přináší informace, metodickou podporu, nabídku konkrétních aktivit a programů i odkazy na jiné již existující metodiky. Ukazuje také cesty, jak si při práci s mládeží poradit […]

Více

Globální cíle udržitelného rozvoje – 17 aktivit k 17 cílům

Cílem příručky a jednotlivých vzdělávacích karet je seznámit děti a mladé lidi s Cíli udržitelného rozvoje (SDGs) a hledat spolu s nimi způsoby, jak se mohou k řešení globálních problémů postavit ve svém blízkém i v širším okolí. Na každé kartičce najdete vzdělávací aktivitu. Kartičky jsou primárně určené skautům a skautkám, ale jsou dobře využitelné pro všechny vzdělavatele pracující s mládeží. Aktivity jim pomohou zkoušet […]

Více