Global Storylines – výuka příběhem

V Global Storylines jsou děti 1. stupně ZŠ vtaženi do příběhu, který se stává dlouhodobou osou výuky. Děti si vytvářejí prostředí a role ve zvolené komunitě. Příběh klade před komunitu problémy a výzvy, které musí její členové řešit. Výuka příběhem využívá prvky dramatické výchovy a umožňuje tak prozkoumávat komplexní globální témata v bezpečném prostředí fiktivního příběhu. Děti vede k aktivnímu přístupu k řešení problémů, spolupráci, solidaritě a empatii s druhými.

Projekt Global Storylines byl vybrán odbornou porotou mezi přihlášenými projekty jako jeden z devíti finalistů Eduíny 2016. Cenu uděluje EDUin a každoročně oceňuje projekty, které přinášejí svým obsahem inovace a moderní trendy do světa vzdělávání.

 

Přínosy pro žactvo

„Děti v rolích se změní, každá situace nabyde vážnosti, snaží se jednat jako dospělí, změní slovník, jsou důležití lidi z Bodlákova, kteří se snaží vyřešit problém. Normálně si skáčou do řeči, ale když přijdu jako radní, tak na jednání jsou schopni to víc dodržovat. Je fajn, že ten projekt je napsaný, že si tam můžu hledat svoje věci a je to uzpůsobitelné různým věkovým kategoriím.”
Martina Grycová — ZŠ a MŠ Ivanovice-Řeznovice

Příběh je skvělým nástrojem pro rozvoj životních (klíčových) kompetencí. Je také inspirací pro širokou škálu aktivit v různých předmětech: bádání, diskuze, kritické zkoumání informací, psaní apod. Příběh dává žákům smysluplný kontext výuky, umožňuje propojování předmětů a má velký potenciál pro inkluzi, protože umožňuje diversifikovanou práci se skupinami ve třídě.

Přínosy pro vyučující

  • možnost poznat děti v jiném kontextu,
  • hlubší pochopení globálních témat a globální odpovědnosti,
  • pocit větší jistoty při práci s kontroverzními tématy,
  • nová témata s globálními rozměrem pro práci s třídou,
  • propracovaný projekt, který nabízí téma i metody práce, ale nebere možnost jít svou vlastní cestou,
  • osobnostní a odborný rozvoj,
  • kolegiální podporu vzájemně se učící komunity zapojených pedagogů.

Začněte s Global Storylines

Kurz GS

Pokud máte zájem začít s Global Storylines na vaší škole, připravíme pro vás školení přímo na míru. Součástí třídenního školení je úvod do principů práce s globálními tématy, dramatické výchovy a práce s příběhem, vedení reflexí a skupinových rozhodovacích procesů. Účastníci a účastnice si v rámci školení sami projdou jedním modelovým příběhem a na tomto zážitku si osvojí základní principy práce s Global Storylines. Kurz můžeme realizovat přímo u vás ve škole. Pokud byste měli o kurz zájem, napište nám!

Metodiky GS

Global Storylines v praxi škol

Podívejte se na konkrétní práci s metodikou Naše půda, naše plody na ZŠ a MŠ Řeznovice (3 min)

„Zapojením se do Global Storylines lépe propojujeme participaci a zapojování globálních témat do běžné výuky. U žáků to vede k většímu zájmu o výuku a kritickému myšlení, ke zlepšování vztahu mezi nimi a pedagogy, rozvoji dovednosti řešení konfliktů prostřednictvím spolupráce a přijímání zodpovědnosti za svůj podíl na rozhodování.“
Petra Turečková — MŠ a ZŠ Ostopovice

„Není to o tom využít GS v každé hodině a každém předmětu a ani to nemá smysl. Spíš aby žáci věděli, co se tím učíme, že učení není jen diktát a vyjmenovaná slova, že učení vede i k životním dovednostem.“
Karla Černá — MŠ a ZŠ Ivančice-Řeznovice

Global Storylines v médiích

Přečtěte si článek Škola jako životní třenažer na EDUin.cz. Dozvíte se, jak díky Global Storylines školy otevírají s dětmi aktuální témata migrace a klimatické změny.

Poslechněte si krátkou reportáž Českého rozhlasu Brno ze ZŠ Ostopovice, kde Global Storylines při práci se žáky již využívají.

Poslechněte si reportáž Českého rozhlasu Plus o tom, jaké to je, když děti ve vyučování nevyplňují do pracovního sešitu cvičení, ale berou na sebe role, které si samy vymyslí, a hrají tak příběh ze světa dospělých.

Přečtěte si článek pedagožek ZŠ Masarova, v němž popisují  své vlastní zkušenosti s metodou Global Storylines.

>> vzdelavani@nazemi.cz