Chcete přispět ke zlepšení přípravy budoucích učitelů na vysokých školách? Zajímá vás jak u studentů a studentek rozvíjet občanské a sociální kompetence prostřednictvím environmentální výchovy, globálního vzdělávání či vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Zveme vás na konferenci „Na cestě ke vzdělávání pro život odpovědný k lidem a přírodě“, kterou pořádá Centrum pedagogického výzkumu Pedagogické fakulty UHK. Stane se tak v rámci projektu CIVIS, […]
Následující tři roky se budeme intenzivně věnovat formativnímu hodnocení, tedy velmi zjednodušeně tomu, jak hodnotit jinak než pouze známkováním. Díky právě začínajícímu projektu realizovanému společně s organizací Lipka budeme spolupracovat s pedagogy a pedagožkami ze čtyř škol z Jihomoravského kraje a v zavádění formativního hodnocení je podporovat. Hodnocení je velkým vzdělávacím tématem a určitě jej nelze redukovat jen na otázku zda známkovat […]
Kampaň Fairtradová města a Fairtradové školy přešla od ledna 2019 nově zcela pod koordinaci Fairtrade Česko a Slovensko. Fairtrade Česko a Slovensko však s námi bude na zajišťování podpory pro zapojená města a školy nadále spolupracovat, jakož i s Ekumenickou akademií a do budoucna i s dalšími partnery. Kampaň Fairtradová města byla v České republice spuštěna na podzim roku 2011. Navazuje na celosvětovou iniciativu označování míst, […]
Přidejte se k nám a zastavme společně korporátní privilegia. Korporace mají svůj vlastní globální soudní systém, tzv. ISDS, který používají, aby zastrašovaly vlády. Oběti porušování lidských práv ze strany korporací přitom nemají možnost domoci se spravedlnosti. Tento korporátní soudní systém je třeba ukončit. Místo toho potřebujeme globální systém, který by mohl nadnárodní společnosti za jejich zločiny potrestat. ISDS […]
Jak bude vypadat budoucí soužití robotů a lidí? Dokáže umělá inteligence nahradit člověka v jeho výsostných vodách: ve schopnosti soucitu, předvídání a vcítění se do partnera? Jak budou lidé trávit svůj denní čas, pokud mnoho profesí a zaměstnání dokáží realizovat roboti a umělé inteligence? A co na to Velký bratr? Jaké možnosti svobodného života budou lidé mít, když budou nadnárodní korporace […]
Pak právě pro vás, a zejména pro účastníky a účastnice našich akreditovaných kurzů Kritické myšlení a globální témata, jsme se rozhodli vypsat dva jednodenní semináře. Program seminářů vám umožní trénovat a rozvíjet dovednosti získané v rámci výše zmíněného celoročního kurzu. Termíny jsou zároveň navrženy tak, aby vhodně navazovaly i v harmonogramu letošního kurzu. Oba semináře budou lektorovat Eva Malířová a Petra Frühbauerová. Registrační formuláře […]
Po zřícení továrního komplexu Rana Plaza v roce 2013, které vedlo ke smrti více než 1 100 dělníků, byla ustanovena tvz. Bangladéšská dohoda (Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh), kterou podepsalo na 180 módních značek z více než 20 zemí světa. Na jejím základě začaly probíhat v textilních továrnách v Bangladéši inspekce, zlepšovala se bezpečnostní opatření a situace se […]
Mnoho pracovníků a pracovnic, kteří vyrábějí oblečení pro H&M, žije pod hranicí chudoby. A to navzdory slibu představitelů této společnosti, že do konce roku 2018 budou vyplácet ve svém dodavatelském řetězci důstojnou mzdu. Dělnice a dělníci v Indii a Turecku vydělávají přibližně třetinu odhadované důstojné mzdy. Respondenti v Kambodži pobírají zhruba polovinu důstojné mzdy. Nejhorší je situace v Bulharsku, kde mzda dělnic a dělníků […]
Nabídněte žákům a žákyním možnost zapojit se do Týdne globálního vzdělávání. Můžete pracovat s celou třídou nebo jen s menším týmem 3 až 5 žáků či žákyň, kteří mají zájem. Ti by si měli odpovědět na otázku „Co by se mělo v našem městě či obci změnit, aby se stalo ideálním místem pro život?“ a následně pak realizovat akci v propojení s místem, či obcí, kde […]
Zveme vás na seminář. V rámci programu vystoupí Filip Gregor z organizace Frank Bold a bude hovořit o ideji závazné mezinárodní smlouvy, která má za cíl přimět nadnárodní korporace k dodržování lidských práv. Ta se v těchto týdnech řeší v Evropském parlamentu či na speciálním panelu OSN. Dokončení a prosazení této smlouvy však není vůbec jisté. V NaZemi chceme přispět k tomu, aby jednání konstruktivně pokračovala. K tomu je […]
Češi a Češky průměrně ročně utratí za své boty 3 000 Kč, a přitom většinou nevědí, kde a za jakých podmínek vznikly. Příležitost dozvědět se to, měli druhý říjnový týden na výstavě fotografií v 70 parcích republiky. Díky snímkům Stanislava Komínka z organizace NaZemi mohli nahlédnout do prostředí továren i sweatshopů v indické Agře. Právě zde se vyrábí boty i pro český trh. Výstava […]
Potřebujete inspiraci jak strukturovat a plánovat výuku a jak podporovat samostatnost a nezávislé myšlení studentů a studentek? Od října 2018 otevíráme hned dva běhy kurzu Kritické myšlení a globální témata. Kurz je určený jak pedagogům a pedagožkám, tak všem, kteří chtějí například pochopit, jak naše vnitřní schémata ovlivňují naše vnímání a následné jednání a rozhodování. Účastníci a účastnice kurzu prožijí modelové lekce v pozici studentů, na […]
Máme radost, že po našem zapojení se do případu neoprávněně propuštěných odborářů společnosti KiK Textil v Pardubicích a Vysokém Mýtě, byli tito zaměstnanci finančně odškodněni a soudní spor skončil smírem. Stalo se tak přibližně po roce a půl od jejich propuštění ze zaměstnání. Společnost KiK Textil v lednu 2017 propustila několik vedoucích oblastních poboček krátce poté, co na pracovišti založili odborovou organizaci. […]
Identifikovali jsme 5 + 2 kompetence globálního občanství, které zahrnují nejdůležitější hodnoty a postoje i oblasti znalostí a dovedností, o nichž si myslíme, že je mladí lidé potřebují k tomu, aby se mohli aktivně podílet na utváření spravedlivějšího světa a podporovat udržitelnost života na naší planetě. Vzdělavatelkám a vzdělavatelům kompetence poskytují jak podklady pro vlastní rozvoj, tak i východiska ke koncepční přípravě programů globálního […]
Jak nakládat s konflikty ve společnosti? Právě na to se soustředí náš nový projekt zaměřený na posilování demokratických hodnot u mladých lidí. Projekt reaguje na situaci, kdy velká část českých škol nevěnuje dostatečnou pozornost rozvoji hodnot a postojů nutných pro život v demokratické společnosti. Těmi jsou například úcta k lidské důstojnosti a lidským právům, otevřenost ke kulturní jinakosti a k odlišným názorům, rovnost […]