Ke stažení

>> Metodické materiály
>> Sborníky
>> Studie

 

PodObal – příručka o globálních souvislostech našeho obchodování

Jak nejlépe zobrazit vzájemnou provázanost lidí na světě než přes ekonomiku?! Předměty a potraviny, které jsou fyzické, cestují, jsou předmětem obchodu, který v celé historii lidstva byl příčinou objevů a motorem globalizace. Téma příručky formulované jako spotřeba – tedy o věcech, které používáme a jíme, kde se berou, co přinášejí jiným lidem, za jakých podmínek jsou obchodovány. A dále – co […]

Více

Buzola – příručka globálního rozvojového vzdělávání nejen pro volný čas

Příručka obsahuje hry a aktivity, které nabízí příležitost zažít např. jednání velkých nadnárodních firem, analyzovat televizní reklamy či zjistit co všechno mohou ovlivňovat hranice mezi státy. Je určena nejen učitelům, ale také lektorům volnočasových center, instruktorům letních táborů či oddílovým vedoucím. Buzola obsahuje hry a aktivity rozdělené do šesti tematických okruhů, které se dají realizovat s dětmi od 10 let i s dospělými. Kapitoly: […]

Více

La ngonpo – místo setkávání

Chcete spolupracovat se školou ze vzdálených koutů světa? Nová metodika, vypracovaná ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha, představuje 24 vypracovaných plánů hodin do různých předmětů, které můžete vy a vaše partnerská třída současně realizovat po dobu šesti měsíců. Prostřednictvím témat Kruh, Hrdina, Migrace, Krása, Voda a Společně budou mít žáci příležitost objevovat nejen názory kamarádů odjinud, ale především i poznávat […]

Více

Cyklus Jinýma očima: Očima hraček

S čím jste si kdy hráli? Kde se berou hračky? Jak je vůbec možné, že si umíme hrát? Manuál umožní učiteli samostatné vedení devadesáti minutového programu Očima hraček, v němž žáci poznávají sami sebe i své spolužáky. Spolužáci společně vzpomínají, s čím si kdy hráli, podívají se, s čím si hrají děti v jiných zemích. A propátrají rozmanité způsoby, jak může vzniknout […]

Více

Cyklus Jinýma očima: Jinými dveřmi

Jak chutná kumys? Jak bydlí lidé v Indonésii? A jaké poklady skrývá český panelák? Manuál obsahuje metodiku k výukovému programu Jinými dveřmi, který poukazuje na rozmanitosti obydlí a otevírá i nové perspektivy a pohledy na svět. Obsahuje tematický úvod pro pedagogy, podrobnou metodiku, pracovní listy a CD s fotografiemi domů a obydlí z různých zemí světa. Aktivity jsou určeny pro děti ve věku 11 až 13 […]

Více

Svět do všech předmětů

Není třeba chodit daleko. Globální rozměr můžeme najít v běžné náplni mnoha předmětů. Publikace nabízí soubor 34 aktivit (plánů hodin), které to umožňují. Dobře poslouží učitelům, kteří chtějí ve své výuce zohlednit průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Aktivity jsou rozděleny do šesti témat: ekonomická globalizace, kulturní rozmanitosti, přírodní zdroje, migrace, dětská práva a rozvojová spolupráce. […]

Více

Global Issues in the ELT Classroom

30 vypracovaných plánů hodin pro úrovně angličtiny mírně, středně pokročilí a pokročilí studenti. Určeno pro učitele a lektory. Materiál je celý v anglickém jazyce. Dostupný na CD nebo v tištěné podobě. Publikace získala mezinárodní cenu Britské rady (British Councill) ELTons 2010 v kategorii The Cambridge ESOL International Award for Innovation Cena: 350 Kč (CD), 500 Kč (kniha) Ke stažení: Aktivita Hunger (PDF 80 KB) […]

Více

Svět v nákupním košíku

Případové studie dopadů spotřeby na rozvojové země. Jednotlivé příklady problematického vlivu spotřeby na rozvojové země jsou tu představeny v kontextu právě té naší spotřeby – jak moje ranní káva a každodenní čištění zubů souvisí s kácením pralesů v Chile či s chudobou ve Vietnamu? Publikace představuje příběhy lidí a oblastí na Zemi, jež jsou nějakým způsobem ovlivněny spotřebou zboží. Naše spotřeba, ač se odehrává […]

Více

Cyklus Svět v nákupním košíku: Jak být out a zůstat in? Skutečná cena naší image

Jaká je skutečná cena naší image? Proč chodit ven? Jaké vybavení potřebujeme? Jaký je život lidí, kteří naše outdoorové oblečení vyrábí? Manuál k vzdělávacímu programu obsahuje metodiku a informační materiály. Žáci diskutují o rozmanitosti motivů a potřeb lidí, kteří „chodí ven“. Seznámí se s dívkou Min, se kterou se společně zabývají původem outdoorového vybavení. Na závěr žáci posuzují pozitivní a negativní důsledky […]

Více

Cyklus Svět v nákupním košíku: Kdo je za vodou? Voda jako podmínka rozvoje

Kdo je za vodou a kdo ne? Je voda jen nedostatkové zboží, nebo lidské právo? Manuál k výukovému programu obsahuje metodiku a informační materiály. Studenti se zamýšlejí nad vlastní spotřebou vody. Čeho by se byli schopni vzdát, kdyby měli vody k dispozici málo? Ve skupinách se seznámí s konkrétními případy problémů s vodou ve světě a hledají, jaký k nim máme vztah. Společně třída […]

Více

Cyklus Svět v nákupním košíku: Coca-colonizace. O nadnárodních společnostech (nejen) v rozvojových zemích

Všimli jste si někdy, s kolika obchodními značkami se denně setkáváme? Víte, jak vznikla Coca-Cola a proč má Santa červenou čepici? Kolonizují nadnárodní společnosti svět? A je externalita sprosté slovo? Manuál k výukovému programu obsahuje metodiku a informační materiály. Pomocí příběhu všedního dne, který je vyjádřen logy běžných výrobků, si studenti uvědomí sílu a vliv obchodních značek a současně získají představu o velikosti […]

Více

Cyklus Svět v nákupním košíku: Komu chutná prales. Příčiny a dopady kácení deštných pralesů

Příčiny a dopady kácení deštných pralesů. Kdo a jak může omezit kácení pralesů? Můžeme i my? Studenti pracují se svými představami o deštném pralese a seznamují se s jeho rozšířením na Zemi. Hledají propojenost naší spotřeby s ubýváním deštných pralesů a s životy jejich obyvatel. Porozumějí konceptu šetrného lesního hospodaření (FSC) a spravedlivého obchodu (fair trade). Aktivity jsou určeny pro 8. a 9. třídu ZŠ a SŠ. Příručku si […]

Více