Ke stažení

>> Metodické materiály
>> Sborníky
>> Studie

 

Publikace: Jak na transformativní vzdělávání? aneb dva roky plavby Generací symbiocén

Máme za sebou dva ročníky akademie Generace symbiocén – vzdělávacího programu pro mladé dospělé, kteří hledají své záměry ve světě krizí. To je důvod k oslavě, ale i k ohlížení. Vytvořily jsme proto publikaci, ve které zachycujeme dosavadní učení, ale i (nové) otázky, které si z realizace odnášíme. Věříme, že mohou být inspirací i pro další vzdělavatele na cestě k transformativnímu vzdělávání. […]

Více

Reflektujeme tříletý pedagogický experiment Futuropolis: škola emancipace

  Evaluační zpráva ke stažení V průběhu tří let jsme podnikli*y pedagogický inovační experiment. V rámci projektu Futuropolis: Škola emancipace jsme v českém vzdělávacím prostředí zkoušeli*y realizovat přístup kritické pedagogiky Paula Freireho a kombinovat jej s metodami systémového myšlení a promýšlení budoucností či s důrazem na zapojení emocí, smyslů, umění a imaginace. Chtěli*y jsme, aby vzdělávací praxe podpořila mladé lidi ve schopnosti aktivně […]

Více

Fajront: Konec šichty!

Výstava na stromech je celorepublikový happening na podporu důstojné práce. Letošním tématem byla práce v energetickém průmyslu a spravedlivá transformace. >> Fajront: Konec šichty! >> Výstava na stromech   Pro hlubší zkoumání a porozumění tématům výstavy, jsme připravili sadu metodických materiálů pro různě pokročilé skupiny a různou intenzitu a zaměření práce. Níže ke stažení jsou pracovní listy, metodiky i obrazový doprovod […]

Více

Systémové myšlení: Příroda jako zdroj

Program slouží k reflexi současného osobního i společenského vztahu k přírodě, přírodnímu společenství, divočině a ekosystémům. V tomto vztahu zkoumáme, jak k přírodě přistupujeme jako ke zdroji, který vyčerpáváme až za únosnou hranici přírodních limitů. Snahou programu není démonizovat současné společenské nastavení, spíše porozumět tomu, jak jsme se do této chvíle dostali. Program dodává informace o současném překračování planetárních limitů a hranic a hledá […]

Více

Systémové myšlení: Budoucnost vztahu k přírodě

Budoucnost je jediný časový rámec, který můžeme ovlivnit, proto má smysl se jí zabývat. Abychom budoucnost mohli tvořit, musíme nejprve vědět, jak může vypadat a také jak chceme, aby vypadala. V programu se účastnice a účastníci seznámí s různými možnými scénáři, které reagují na klimatickou krizi, pojmenují, jak by sami chtěli, aby vypadala a vydají se střípky budoucnosti hledat i do […]

Více

Systémové myšlení: Obraz vztahu člověka a přírody v poezii

Program Obraz vztahu člověka a přírody v poezii staví na tom, že člověk často užívá obrazů z přírody nebo samotnou poezii přírodě adresuje. Poezie je pradávným způsob, jak vyjádřit svoje místo v rámci světa, svůj vděk za okolí. V programu skrze prožívání i analýzu vybraných básní zcitlivujeme vlastní smysly pro vztah s přírodou a na konci vedeme i vyjádření vlastních pocitů skrze básně. Doporučený […]

Více

Systémové myšlení: Gaia Walk

Program Gaia Walk nás učí vidět celou planetu Zemi a život na ní jako vzájemně propojený superorganismus, který je schopný utvářet sám podmínky pro své přežití (koncept planety Gaia). V Gaia Walk se vydáváme na dlouhou procházku historií vzniku Země, která nám ukazuje, jak život na planetě vznikal, co dělal pro to, aby sám sebe zachoval, a jakou […]

Více

Systémové myšlení: Pozorné vnímání a vnímání pozornosti

Program Pozorné vnímání a vnímání pozornosti posiluje vnímavost k okolí a s tím i vlastní pozornost. Vnímavost se učíme posílit čtením naší nejbližší krajiny a toho, jak působí na naše smysly. V programu rozebíráme, jaké pozitivní a negativní dopady na nás má naše okolí a komu takto nastavené prostředí prospívá a komu ne. V programu přemýšlí studující nad tím, jak jinak by vlastní okolí mohlo vypadat, […]

Více

Systémové myšlení: Zkoumání systémů kolem nás

Program Zkoumání systémů kolem nás můžeme chápat jako vstup do tajů systémového myšlení. V programu se učíme vidět své okolí (školu, okolní les, školní třídu, potrubí aj.) jako systém: z čeho se systém skládá, na základě čeho funguje, co umožňuje jeho pohyb a život? Během zkoumání svého nejbližšího okolí studenti zkoumají, jak systémy kolem nich fungují a jaký přináší […]

Více

Čas : dorůst
Čas : dorůst

Kniha Čas : dorůst je dobrým vstupem do tématu nerůstu pro kohokoliv, koho nerůst zajímá a je také důležitým milníkem pro české nerůstové hnutí, protože akademickou debatu zpřístupňuje veřejnosti srozumitelným jazykem a také ji zasazuje do kontextu České republiky. Kniha otevírá debatu o radikálnějších (v původním latinské smyslu slova, tedy jdoucí ke kořenům problémů) cestách i strategiích k vyřešení globální environmentální […]

Více

Konflikt jako příležitost k učení

Soubor 15 metodik, které umožní vyučujícím zkoumat s třídami různé oblasti konfliktů od osobních, přes společenské, až k ozbrojeným. Kromě porozumění konfliktům přináší metodiky možnost trénovat dovednosti pro konstruktivní nakládání s konflikty a vytváření kultury míru. Doporučený věk: 12+ Doba trvání: 120-230 minut >> Jednotlivé metodiky ke stažení >> Komplet 15 programů   Metodické materiály Vzdělávací programy Semináře  

Více

Pohodový šatník: wellbeing ekonomika v módním a textilním odvětví

Přinášíme překlad publikace Wellbeing Wardrobe, která teď v češtině vychází pod názvem Pohodový šatník wellbeing ekonomika v módním a textilním odvětví. Publikace reaguje na současné dominantní ekonomické paradigma, které je orientované na nepřetržitý růst HDP a hromadění zisku, a které již není udržitelné. Naše zaměření na růst vyústilo v nebezpečnou změnu klimatu a ztrátu biodiverzity a ohrozilo hranice kritických planetárních mezí, ale přitom nedokázalo […]

Více