V NaZemi se také učíme pracovat na dálku, potkávat se jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Nutné omezení kontaktu s dalšími lidmi na nás ale nedopadlo zdaleka tak silně jako na pedagogy, děti a studenty. Proto otevíráme online podpůrná setkání, jejichž hlavním záměrem je vytvořit prostor pro sdílení a vzájemnou podporu. Setkání budou probíhat zatím vždy jednou […]
Dělnice a dělníci v oděvním průmyslu patří v současné situaci mezi nejohroženější skupiny pracujících. Jedná se přibližně o 50 milionů lidí, zejména v nízkopříjmových zemích. Vyplývá to z průzkumu americké organizace The workers rights consortium. V důsledku nouzových stavů a zavřených obchodů odběratelé zrušili téměř polovině dodavatelů zakázky ve chvíli, kdy už byly hotové a připravené k odeslání. Více než 70 % odběratelů odmítlo továrnám […]
Současná situace okolo pandemie stále dopadá na pracovní prostředí. Část pracujících do práce nechodí vůbec, část pracuje v jiném režimu, než jsou zvyklí, například z domu. Část pracuje stejně, jako doteď. A to jak globálně, tak v České republice. Amazon, jako jedna z největších dovážkových společností, je nyní pod drobnohledem. Protože je po jeho službách velká poptávka, na lidi, kteří pro […]
Jak uvádí the Guardian v jednom ze svých článků, koronavirus není jen nemoc, je to test, jak se pravidla, podle kterých funguje společnost, odráží v našem každodenním životě. Jedny z nejviditelnějších a zároveň globálně i lokálně nejvýznamnějších dopadů uvidíme ve světě práce. A co se odehrálo ve světě práce za poslední dva týdny? V Itálii, na kterou virus udeřil jako na […]
Sdílíme sborník příspěvků z participativního semináře OpenSpace: Jak mluvit o klimatické krizi a nevést k frustraci a rezignaci, který jsme realizovali v minulém roce. Seminářem jsme vytvořili prostředí pro společné přemýšlení a diskuze o vzdělávání v tématech klimatické krize i o jiných emocionálně náročných otázkách. Seminář byl plně obsazen a přinesl množství podnětných rozhovorů. Do jejich výstupů můžete nyní nahlédnout v tomto sborníku, ve kterém najdete různorodé příspěvky k jednotlivým diskuzím, […]
Přinášíme překlad inspirativního materiálu Doporučení pro školní poradní kruhy v čase globální pandemie. Věříme, že doporučení přinesou podporu pedagogům a pedagožkám, jež hledají možnosti smysluplného propojení se studenty a studentů navzájem i na dálku a zároveň chtějí otevřít aktuální globální témata. Autor materiálu, Joe Provisor, se praxi poradních kruhů (v angličtině council) se studenty i pedagogy ve školách věnuje již více než […]
Milé pedagožky, milí pedagogové, rádi bychom vás přizvali ke spolupráci na projektu Futuropolis: škola emancipace, který byl na následující tři roky podpořen MŠMT (výzva: Inovace ve vzdělávání). Cílem projektu je vytvořit tým pedagogů, se kterým budeme tvořit a testovat novou pedagogickou metodu, která by zapojeným přinášela sociální a jiné přesahy. Smyslem metody je podpořit zapojené pedagogy v rozvoji […]
S potěšením vám oznamujeme, že jsme spustili náš nový projekt s názvem Futuropolis: Škola emancipace, na kterém bude NaZemi spolupracovat společně s Institutem úzkosti. Příští tři roky chceme spolu s pedagogy tvořit a testovat novou pedagogickou metodu pro 2. stupeň základních škol. Vycházet budeme z metod kritické pedagogiky P. Freireho, metod Future thinking, systémového myšlení a emancipačních tradic J. Á. Komenského. Možnosti jazyka […]
Vážení přátelé, pod tíhou nastalých okolností způsobených situací kolem koronaviru jsme se rozhodli kromě uzavření našeho obchůdku od dnešního dne, tedy od 17. 3. 2020, výrazně omezit i faktický provoz v sídle naší organizace. Rušíme tedy až do odvolání všechny akce, které se měly konat v našich prostorách. Zároveň jsme přijali opatření i pro naše kolegy a kolegyně v NaZemi. Pokud nás budete chtít […]
Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko sestavila společně s pěti českými odbornicemi přehled nejlepších aktivit globálního vzdělávání. Eliška Masná z organizace ADRA, Lenka Pánková z organizace ARPOK, Šárka Zápotocká z Charity ČR, Eva Malířová z NaZemi a Veronika Endrštová z Variant společnosti Člověk v tísni vytipovaly pro české pedagogy a pedagožky možnosti, čemu se věnovat v globálním vzdělávání. Tipy se hodí pro formální i neformální vzdělávání. Jedná […]
Lámete si hlavu s tím, jak smysluplně hodnotit a nestačí vám jen klasické známky? Chcete získat inspiraci a konkrétní podněty pro to, jak začít hodnotit tak, aby hodnocení podporovalo učení? Pokud ano, přijďte na jednodenní seminář, který pořádáme 3. března v Brně. Seminář je určen pro pedagožky a pedagogy, kteří přemýšlí o smyslu a dopadu hodnocení na své svěřence a chtějí se inspirovat, jak […]
Učíte? Hledáte cesty jak na to, aby čas strávený ve škole dával smysl jak vám tak studentům? Řešíte jak a k čemu studenty vést, aby jim to v budoucnosti bylo užitečné? Chcete vaše zkušenosti, pochybnosti a otázky sdílet s ostatními a hledat společně odpovědi? Jsou pro vás důležitá aktuální celospolečenská témata a chcete je ve výuce reflektovat? V NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání, přístupům rozvíjejícím […]
Mzda za kterou se dá žít Minimální důstojná mzda pro Českou republiku za rok 2019 čítá 31 463 Kč hrubého, respektive 36 850 Kč hrubého pro Prahu. Příjem v takové výši zajišťuje jednotlivcům pracujícím na plný úvazek a jejich domácnostem, že mohou při stávající hladině cen pokrýt výdaje za všechny běžné věci nutné ke skromnému, ale důstojnému životu. Je normální jet jednou […]
Minimální důstojná mzda pro Českou republiku za rok 2019 čítá 31 463 Kč hrubého, respektive 36 850 Kč hrubého pro Prahu. Příjem v takové výši zajišťuje jednotlivcům pracujícím na plný úvazek a jejich domácnostem, že mohou při stávající hladině cen pokrýt výdaje za všechny běžné věci nutné ke skromnému, ale důstojnému životu. Je normální jet jednou za rok na dovolenou? Mít peníze […]
V globalizovaném světě souvisí vše se vším a efekt motýlích křídel funguje více než kdykoli dříve. A je tak často náročné odhadnout, jaké naše chování má vliv na okolní svět. Vy si například koupíte krávu, ta si pšoukne a zrovna tento pšouk bude poslední kapkou, která zvýší hladinu skleníkových plynů v atmosféře na úroveň, kdy na Sibiři roztaje permafrost […]