Aktuality

Jak vzdělávat o klimatické krizi?
Květen 2020

23.–26. července, Předklášteří, seminář ve formátu Open space V organizaci NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání a v současné době se snažíme posilovat cesty pro vzdělávání o tématu klimatické krize. Věříme, že to lze dělat tak, abychom spolu s dětmi a mladými lidmi hledali odpovědi na změny klimatu a vedli ke spoluúčasti na vytváření spravedlivější podoby světa a společenství. Proto připravujeme tento participativní seminář, […]

Více

Online podpůrná setkání pro pedagogy a pedagožky
Květen 2020

V NaZemi se také učíme pracovat na dálku, potkávat se jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Nutné omezení kontaktu s dalšími lidmi na nás ale nedopadlo zdaleka tak silně jako na pedagogy, děti a studenty. Proto otevíráme online podpůrná setkání, jejichž hlavním záměrem je vytvořit prostor pro sdílení a vzájemnou podporu.   Setkání budou probíhat zatím vždy jednou […]

Více

Módní značky neplní své závazky. Miliony dělnic a dělníků jsou bez příjmu
Květen 2020

Dělnice a dělníci v oděvním průmyslu patří v současné situaci mezi nejohroženější skupiny pracujících. Jedná se přibližně o 50 milionů lidí, zejména v nízkopříjmových zemích. Vyplývá to z průzkumu americké organizace The workers rights consortium. V důsledku nouzových stavů a zavřených obchodů odběratelé zrušili téměř polovině dodavatelů zakázky ve chvíli, kdy už byly hotové a připravené k odeslání. Více než 70 % odběratelů odmítlo továrnám […]

Více

Co se děje ve světě práce: #2 Odpovědnost firem a koronavirus
Duben 2020

Současná situace okolo pandemie stále dopadá na pracovní prostředí. Část pracujících do práce nechodí vůbec, část pracuje v jiném režimu, než jsou zvyklí, například z domu. Část pracuje stejně, jako doteď. A to jak globálně, tak v České republice. Amazon, jako jedna z největších dovážkových společností, je nyní pod drobnohledem. Protože je po jeho službách velká poptávka, na lidi, kteří pro […]

Více

Co se děje ve světě práce: #1 Práce za časů korony
Duben 2020

Jak uvádí the Guardian v jednom ze svých článků, koronavirus není jen nemoc, je to test, jak se pravidla, podle kterých funguje společnost, odráží v našem každodenním životě. Jedny z nejviditelnějších a zároveň globálně i lokálně nejvýznamnějších dopadů uvidíme ve světě práce. A co se odehrálo ve světě práce za poslední dva týdny? V Itálii, na kterou virus udeřil jako na […]

Více

Sborník příspěvků ze semináře o vzdělávání a klimatické krizi
Duben 2020

Sdílíme sborník příspěvků z participativního semináře OpenSpace: Jak mluvit o klimatické krizi a nevést k frustraci a rezignaci, který jsme realizovali v minulém roce. Seminářem jsme vytvořili prostředí pro společné přemýšlení a diskuze o vzdělávání v tématech klimatické krize i o jiných emocionálně náročných otázkách. Seminář byl plně obsazen a přinesl množství podnětných rozhovorů. Do jejich výstupů můžete nyní nahlédnout v tomto sborníku, ve kterém najdete různorodé příspěvky k jednotlivým diskuzím, […]

Více

Doporučení pro školní poradní kruhy v čase globální pandemie
Duben 2020

Přinášíme překlad inspirativního materiálu Doporučení pro školní poradní kruhy v čase globální pandemie. Věříme, že doporučení přinesou podporu pedagogům a pedagožkám, jež hledají možnosti smysluplného propojení se studenty a studentů navzájem i na dálku a zároveň chtějí otevřít aktuální globální témata. Autor materiálu, Joe Provisor, se praxi poradních kruhů (v angličtině council) se studenty i pedagogy ve školách věnuje již více než […]

Více

Futuropolis: výzva pro pedagogy a pedagožky!
Březen 2020

Milé pedagožky, milí pedagogové, rádi bychom vás přizvali ke spolupráci na projektu Futuropolis: škola emancipace, který byl na následující tři roky podpořen MŠMT (výzva: Inovace ve vzdělávání). Cílem projektu je vytvořit tým pedagogů, se kterým budeme tvořit a testovat novou pedagogickou metodu, která by zapojeným přinášela sociální a jiné přesahy. Smyslem metody je podpořit zapojené pedagogy v rozvoji […]

Více

Futuropolis: Škola emancipace
Březen 2020

S potěšením vám oznamujeme, že jsme spustili náš nový projekt s názvem Futuropolis: Škola emancipace, na kterém bude NaZemi spolupracovat společně s Institutem úzkosti. Příští tři roky chceme spolu s pedagogy tvořit a testovat novou pedagogickou metodu pro 2. stupeň základních škol. Vycházet budeme z metod kritické pedagogiky P. Freireho, metod Future thinking, systémového myšlení a emancipačních tradic J. Á. Komenského. Možnosti jazyka […]

Více

Koronavirus – organizační info
Březen 2020

Vážení přátelé, pod tíhou nastalých okolností způsobených situací kolem koronaviru jsme se rozhodli kromě uzavření našeho obchůdku od dnešního dne, tedy od 17. 3. 2020, výrazně omezit i faktický provoz v sídle naší organizace. Rušíme tedy až do odvolání všechny akce, které se měly konat v našich prostorách. Zároveň jsme přijali opatření i pro naše kolegy a kolegyně v NaZemi. Pokud nás budete chtít […]

Více

Česká republika má první přehled globálního vzdělávání
Únor 2020

Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko sestavila společně s pěti českými odbornicemi přehled nejlepších aktivit globálního vzdělávání. Eliška Masná z organizace ADRA, Lenka Pánková z organizace ARPOK, Šárka Zápotocká z Charity ČR, Eva Malířová z NaZemi a Veronika Endrštová z Variant společnosti Člověk v tísni vytipovaly pro české pedagogy a pedagožky možnosti, čemu se věnovat v globálním vzdělávání. Tipy se hodí pro formální i neformální vzdělávání. Jedná […]

Více

Seminář: Formativní hodnocení – jak začít?
Leden 2020

Lámete si hlavu s tím, jak smysluplně hodnotit a nestačí vám jen klasické známky? Chcete získat inspiraci a konkrétní podněty pro to, jak začít hodnotit tak, aby hodnocení podporovalo učení? Pokud ano, přijďte na jednodenní seminář, který pořádáme 3. března v Brně. Seminář je určen pro pedagožky a pedagogy, kteří přemýšlí o smyslu a dopadu hodnocení na své svěřence a chtějí se inspirovat, jak […]

Více

Od února startujeme podpůrnou skupinu pro pedagogy a pedagožky
Leden 2020

Učíte? Hledáte cesty jak na to, aby čas strávený ve škole dával smysl jak vám tak studentům? Řešíte jak a k čemu studenty vést, aby jim to v budoucnosti bylo užitečné? Chcete vaše zkušenosti, pochybnosti a otázky sdílet s ostatními a hledat společně odpovědi? Jsou pro vás důležitá aktuální celospolečenská témata a chcete je ve výuce reflektovat?  V NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání, přístupům rozvíjejícím […]

Více

Tisková zpráva k představení tzv. minimální důstojné mzdy včetně zveřejnění její výše za rok 2019 a spuštění webových stránek
Prosinec 2019

Mzda za kterou se dá žít Minimální důstojná mzda pro Českou republiku za rok 2019 čítá 31 463 Kč hrubého, respektive 36 850 Kč hrubého pro Prahu. Příjem v takové výši zajišťuje jednotlivcům pracujícím na plný úvazek a jejich domácnostem, že mohou při stávající hladině cen pokrýt výdaje za všechny běžné věci nutné ke skromnému, ale důstojnému životu. Je normální jet jednou […]

Více

Spuštění webu Dustojnamzda.cz – Mzda za kterou se dá žít
Prosinec 2019

Minimální důstojná mzda pro Českou republiku za rok 2019 čítá 31 463 Kč hrubého, respektive 36 850 Kč hrubého pro Prahu. Příjem v takové výši zajišťuje jednotlivcům pracujícím na plný úvazek a jejich domácnostem, že mohou při stávající hladině cen pokrýt výdaje za všechny běžné věci nutné ke skromnému, ale důstojnému životu. Je normální jet jednou za rok na dovolenou? Mít peníze […]

Více