Ke stažení

>> Metodické materiály
>> Sborníky
>> Studie

 

Gender a klimatická změna

Klimatická krize a proměna genderových rolí ve společnosti patří mezi často diskutovaná témata dnešní doby. Jak spolu ale souvisejí? Proč mají muži vyšší ekologickou stopu než ženy? Čím to je, že ženy ve vedoucích pozicích dosahují lepších environmentálních výsledků? Proč klimatická změna dopadá více na ženy? Doporučený věk: 15+ Doba trvání: 90 minut >> Metodika ke […]

Více

Kompetence globálního občanství

Kompetence globálního občanství poskytují východiska vzdělavatelkám a vzdělavatelům, kteří chtějí podporovat mladé lidi v aktivním jednání ve prospěch důstojného a udržitelného života všech lidí na zemi. Identifikujeme v nich nejdůležitější hodnoty a postoje, oblasti znalostí a dovednosti, o nichž si myslíme, že mladí lidé potřebují k tomu, aby se mohli aktivně podílet na utváření spravedlivějšího světa a podporovat udržitelnost života na naší planetě. Vzdělavatelkám […]

Více

Sborník: Je změna možná? Klimatický OS 2021

O semináři V organizaci NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání (nejen) ve školách. Jednou ze současných výzev je pro nás otázka, jak mají pedagogové a pedagožky vzdělávat o klimatické krizi a jejím vlivu na společnost a důstojný život. Jak z různých úhlů pohledu otevírat toto nesmírně důležité téma, jaké přístupy a metody si vzít na pomoc a jak k tématu přistupovat s pokorou a s vědomím, jak […]

Více

Sborník: Jak vzdělávat o klimatické krizi, Klimatický OS 2020

O semináři V organizaci NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání (nejen) ve školách. Jednou ze současných výzev je pro nás otázka, jak mají pedagogové a pedagožky vzdělávat o klimatické krizi a jejím vlivu na společnost a důstojný život. Jak z různých úhlů pohledu otevírat toto nesmírně důležité téma, jaké přístupy a metody si vzít na pomoc a jak k tématu přistupovat s pokorou a s vědomím, jak […]

Více

Sborník: Jak mluvit o klimatické krizi a nevést k frustraci, Klimatický OS 2019

Sborník: Klimatický Open Space 2019: Jak mluvit o klimatické krizi a nevést k frustraci

Více

Práce (bez) budoucnosti

Robotizace, automatizace, digitalizace. To jsou fenomény, které vyvolávají naději, že umožní všem lidem dělat smysluplnou práci se smysluplným příjmem a dostatkem volného času. Zároveň před námi ale stojí jedna z největších výzev dnešní doby: jak využít tyto technologie ve prospěch celé společnosti? Technologie tu mají být od toho, aby nám mnohé ulehčily – v práci, domácnosti či komunikaci. Za […]

Více

Studie: Minimální důstojná mzda CCC 2022

Europe Floor Wage má napomoci vzniku konkrétních a vymahatelných opatření, která povedou k vyšším mzdám pro dělníky v oděvním průmyslu.

Více

Poznej své boty

V obuvnickém průmyslu jsou typické extrémně nízké mzdy a nebezpečné pracovní podmínky. Běžná je dětská práce a tzv. domácí práce. Pracovníkům a pracovnicím v koželužnách hrozí vyšší riziko rakoviny, mají dýchací potíže a trpí onemocněními kůže. Účastníci/ice prozkoumají, kolik práce se skrývá za výrobou jejich bot a s jakými problémy se potýkají dělníci a dělnice při jejich výrobě (vč. zpracování kůže). Uvědomí si provázanost svého […]

Více

Průvodce vzdělávacími metodikami Global Storylines

Materiál provádí přístupem Global Storylines a jednotlivými příběhy: Obr od Bodláčí hory Voda, důvod k odchodu Naše půda, naše plody Metoda storyline pracuje s příběhem, který motivuje k učení. Ten se stává osou výuky po dobu několika měsíců. V globálních příbězích (Global Storylines) se žáci a žákyně stávají protagonisty příběhů a v rolích dospělých členů fiktivní komunity čelí různým výzvám a problémům. >> Metodika ke […]

Více

Cyklus Global Storyline: Naše půda, naše plody

V cyklu Global Storylines jsou děti 1. stupně ZŠ vtaženy do příběhu, který se stává osou výuky po dobu dvou až tří měsíců. Vytvářejí si prostředí a role ve zvolené komunitě. Příběh klade před komunitu problémy a výzvy, které musejí její členové řešit. Výuka příběhem využívá prvky dramatické výchovy, a umožňuje tak zkoumat komplexní globální témata v bezpečném prostředí fiktivního příběhu. […]

Více

Cyklus Global Storylines: Voda, důvod k odchodu

Právě jsme dokončili metodiku čtvrtého příběhu Global Storylines s názvem Voda, důvod k odchodu, která je nyní volně ke stažení. Příběh Voda, důvod k odchodu umožňuje s dětmi otevřít aktuální téma uprchlictví a migrace, přičemž jej vsazuje do kontextu jedné z environmentálních příčin migrace – vysychání zdrojů pitné vody. Děti se díky tomuto příběhu stávají členy komunity, kterou jednoho dne navštíví cizinec […]

Více

Cyklus Global Storylines: Obr od Bodláčí hory

Od roku 2013 pilotujeme na českých školách skotský přístup Global Storylines. Je to výsledek naší snahy přinášet do výuky takové metody, které vedle přemýšlení a poznávání souvislostí umožňují dětem zapojit se a dávají jim bezpečný prostor pro jednání. Do experimentu s námi šly tři školy v okolí Brna, kromě školy v Drásově také ZŠ a MŠ v Ostopovicích a ZŠ a MŠ v Ivančicích-Řeznovicích. Po roce […]

Více