Svět konfliktů
Vzdělávací program pro 2. stupeň ZŠ
Program se zabývá fenoménem konfliktů v našich životech. V jednotlivých blocích se postupně rozkrývají různé roviny konfliktů – od osobní a mezilidské až po rovinu společenskou a globální. Tematické bloky obsahují základní teorii, a zejména cvičení, ve kterých si cílová skupina projde obsah zážitkovou formou. Účastníci a účastnice posílí své porozumění konfliktům a zlepší dovednosti pro smysluplné nakládání s osobními konflikty. K realizaci lze vybrat jen jeden blok, nebo přijmout námi nabízenou dramaturgii jako celek. Tento vzdělávací kurz jistě neodstraní konflikty z našich životů, ale má ambice obohatit náš přístup k jejich řešení.
Časová dotace
- 20 vyučovacích hodin
- 6 programových bloků
- Pro komplexní pokrytí vzdělávacích cílů a pro možné zařazení průběžných evokačních a reflektivních aktivit doporučujeme realizovat všechny programové bloky. Jednotlivé bloky je ovšem možné realizovat i samostatně, měnit jejich pořadí a doplňovat je jinými aktivitami, ať už vlastními, nebo z jiných programů.
Program
- Je vhodný pro skupinu přibližně 8 až 30 účastníků a účastnic (ideálně 10 až 20).
- Lze jej pojmout jako třídenní intenzivní program, vícedenní program, blokovou výuku nebo zájmový kroužek.
- Je vhodné realizovat jej ve třídě či jiné místnosti obdobné velikosti a za využití standardního materiálního zabezpečení (dataprojektor, repro, flipchart, tisk atd.).
- Je interaktivní – využívá metody aktivního učení (diskuze, simulační hry, skupinová práce, buzz groups, brainstorming, volné psaní, pantomimicko-pohybové a verbálně-zvukové metody, improvizace), metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a zážitkové pedagogiky apod.
Programový blok obsahuje
- Pracovní list: krátký materiál, se kterým účastníci a účastnice pracují v průběhu programu. Slouží pro zápis důležitých poznámek a reflektivních odpovědí, obsahuje úkoly, s nimiž se v programu pracuje, a teoretické texty, které usnadňují zapamatovat si důležité informace. Není tedy potřeba dělat si v průběhu programu vlastní zápisky. Pracovní list je třeba vytisknout pro všechny zúčastněné.
- Metodiku: text určený pro lektora/lektorku. Jedná se o podrobné rozpracování celého programového bloku. Metodika obsahuje popis jednotlivých aktivit, metodické a tematické podklady, tipy na další práci a doporučení, jak blok přizpůsobit dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Přílohy: materiály potřebné k realizaci programu. Přílohy je třeba vytisknout v doporučeném počtu (uvedeno v metodice). Některé přílohy jsou multimediální a je třeba je promítat na dataprojektoru.
Pracovní list | Metodika | Přílohy | Délka programu | |
---|---|---|---|---|
Blok 1: Konflikty kolem nás | Pracovní list: 1 | Metodika: 1 | Přílohy: 1 | 3 × 45 minut (90, 45) |
Blok 2: Uvolňujeme napětí v konfliktu | Pracovní list: 2 | Metodika: 2 | Přílohy: 2 | 3 × 45 minut (45, 90) |
Blok 3: Zkoumáme styly řešení konfliktu | Pracovní list: 3 | Metodika: 3 | Přílohy: 3 | 3 × 45 minut (45, 90) |
Blok 4: Pátráme po porozumění | Pracovní list: 4 | Metodika: 4 | Přílohy: 4 | 3 × 45 minut (90, 45) |
Blok 5: Výhra, nebo prohra | Pracovní list: 5 | Metodika: 5 | Přílohy: 5 | 4 × 45 minut (90, 90) |
Blok 6: Rozhodování jako hledání nové cesty | Pracovní list: 6 | Metodika: 6 | Přílohy: 6 | 4 × 45 minut (45, 45, 90) |
Stručný přehled programových bloků zde | Pracovní listy: 1–6 | Metodiky: 1–6 | Přehled všech příloh | 20 × 45 minut |