Tragédie v Savaru na předměstí bangladéšské Dháky si vyžádala již přes 1 100 obětí. Pracující (převážně ženy) zde vyráběli oděvy pro řadu evropských i amerických značek. Některé z nich již přiznaly, že továrny v Rana Plaza dodávaly zboží i jim (Primark, Bon Marche, Joe Fresh, Mango apod.). Předpokládá se potvrzení i dalších významných odběratelů. Přestože byli majitelé budovy a továren upozorněni na problémy […]
Zřícení budovy Rana Plaza v Savaru na předměstí bangladéšské Dháky otevírá znovu palčivou otázku týkající se ochrany práv a života zaměstnanců oděvních továren v zemích globálního Jihu. Zároveň poukazuje na přetrvávající bezohlednost nadnárodních společností, které po vzoru zlatokopů nemilosrdně těží lidské zdroje a jakákoliv odpovědnost jim je většinou zcela cizí. Podle posledních údajů si tragédie v Savaru vyžádala přes 1 100 obětí, […]
Organizace Fair Labor Association (FLA) provedla na žádost společnosti Apple sociální audit ve třech čínských výrobních továrnách Foxconnu (dodavatel Applu). Výsledky zveřejněné na konci března v mnohém potvrzují kritiku nevládních organizací, které dlouhodobě poukazovaly na nepřijatelnost pracovních podmínek ve Foxconnu. Apple i Foxconn deklarovaly, že přistoupí ke krokům, které by měly zajistit důstojné pracovní podmínky pro všechny. […]
Společnost Apple nedávno stáhla z prodeje aplikaci Sweatshop HD, která mohla přispět ke vzdělávání veřejnosti v souvislosti s nevyhovujícími pracovními podmínkami. Apple čelí dlouhodobě kritice právě v souvislosti s touto problematikou a nyní vysílá signál, že některé záležitosti jsou zkrátka i pro online hry tabu. Kreativní studio Littleloud zveřejnilo v roce 2011 bezplatně online hru Sweatshop HD, která sklidila velký úspěch a vzbudila širokou […]
Nejnovější reklamní kampaň společnosti H&M „Více udržitelné módy“, která právě probíhá i v ČR, je v ostrém rozporu s reálnými pracovními podmínkami v asijských dodavatelských továrnách, v nichž si H&M svoji výrobu zadává. Například v Kambodži od roku 2010 zkolabovalo při práci v továrnách až 2 400 dělnic. Dělníkům a dělnicím jsou vypláceny tak nízké mzdy, že jim nestačí ani na základní potraviny. V důsledku nedostatečného příjmu […]
Organizace Clean Clothes Campaing (CCC) 25. března spustila celoevropskou kampaň zpochybňující odpovědnost společnosti H&M, kterou se v posledních měsících prezentuje veřejnosti. CCC po H&M mimo jiné požaduje, aby společnost zabezpečila vyplácení tzv. „living wage“ (důstojné mzdy), ve svém dodavatelském řetězci. Reakce úspěšné oděvní značky na sebe nenechala příliš dlouho čekat. Představitelé H&M v tiskové zprávě tvrdí, že jejich společnost […]
V roce 2012 jsme realizovali první velkou kampaň pod novou značkou NaZemi (dříve Společnost pro fair trade). Na této kampani jsme spolupracovali s reklamní agenturou Saatchi&Saatchi. Hlavním cílem kampaně nazvané „Práce pro děti“ bylo vyvolat mezi českou veřejností diskusi o tom, za jakých podmínek je dětská práce přijatelná a zda lze aktivně přispět k omezování dětské práce ve světě. […]
V roce 2012 jsme uspořádali mezinárodní konferenci o odpovědnosti firem v dodavatelských řetězcích, na které debatovalo více než 100 účastníků z celého světa. Konference vytvořila prostor pro vzájemnou komunikaci představitelů businessu, spotřebitelů, neziskového sektoru a zástupců zaměstnanců pracujících na plantážích. Účastníci konference se shodli, že největší vliv na pracovní podmínky v dodavatelském řetězci v současné době mají supermarkety, které zneužívají svého […]
Dnes již takřka kultovní značka Apple 7. března oficiálně představila další generaci svého populárního tabletu iPad. Nedočkaví fanoušci, kteří jsou mnohdy ochotni i nocovat ve frontě na nový produkt, jásají v očekávání nových technologických vymožeností. Obchodníci si mnou radostně ruce při pomyšlení na jisté zisky. Nicméně o podmínkách, za jakých tento IT gigant vyrábí své produkty, bohužel veřejnost neví téměř […]
O tom, jak se provádějí výzkumy v čínských továrnách, jak se liší továrny na outdoorové oblečení od těch ostatních a o tom, jak lze napracovat 300 hodin měsíčně přesčas, jsme si povídali s May Wong, aktivistkou hongkongské nevládní organizace Globalization Monitor. May Wong nás navštívila v prosinci 2011 v rámci kampaně Ušili to na nás! V Evropě jste už skoro měsíc. Překvapilo […]
V průběhu srpna 2010 jsme ve spolupráci s agenturou Ipsos Tambor ČR (www.tambor.cz) uskutečnili průzkum spotřebitelského chování zaměřený na oblast zodpovědné spotřeby a konkrétně na znalost, vnímání a nákup výrobků s označením Fairtrade®. Osloven byl reprezentativní vzorek populace ČR o velikosti 1028 respondentů. První část průzkumu si kladla za cíl zmapovat obecné nákupní chování – objem a frekvenci nákupu substitutů Fairtrade® […]
V roce 2009 jsme zahájili několik kampaní věnujících se odpovědnosti firem i odpovědnému veřejnému nakupování. V oblasti odpovědnosti firem jsme cílili především na oděvní a hračkářské firmy, a to prostřednictvím kampaní „Ušili to na nás!“ a „Víte, s čím si hrajete?“ Provedli jsme několik výzkumů, abychom zjistili kde a za jakých podmínek firmy vyrábí své zboží. Z výzkumů vyplynulo, že většina firem v tomto […]
Od srpna 2006, kdy začal běžet vzdělávací projekt Svět v nákupním košíku, začíná naše koncepční práce v oblasti globálního rozvojového vzdělávaní. Tento projekt nám zároveň přinesl prvního placeného zaměstnance na celý úvazek. V té době začaly vznikat naše první vzdělávací programy pro žáky a studenty. Do konce roku 2012 absolvovalo některý z našich 11 vzdělávacích programů 8 251 žáků a studentů. […]
Nevládní organizace NaZemi hledá kolegu či kolegyni na pozici koordinátor/ka rozvoje obchodní činnosti a podpory fair trade. . Základní odpovědnosti: rozvoj obchodní činnosti za účelem získávání vlastních finančních prostředků (např. pravidelný telefonický kontakt s českými i zahraničními dodavateli a odběrateli, nacházení nových obchodních příležitostí, realizace naplánovaných strategií) vedení skladového hospodářství a příprava podkladů pro účetní finanční řízení obchodu (v součinnosti s ostatními členy týmu) propagace […]
Na jaro 2016 připravujeme krátký kurz Kritické myšlení a globální témata v rozsahu 24 hodin. Kurz je určen pedagogům ZŠ, SŠ, VŠ, lektorům a všem těm, kteří se zajímají o vzdělávání. Bude realizován formou tří jednodenních setkání. O co jde: Kurz propojuje základní program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a model kritického myšlení Stephena Brookfielda s komplexními tématy globálního vzdělávání […]