Po tragédii v bangladéšském Savaru na konci dubna se spojila řada organizací a odborových svazů (Clean Clothes Campaign (CCC), IndustriALL Global Union, UNI Global Union, International Labor Rights Forum (ILRF), United Students Against Sweatshops (USAS), Maquila Solidarity Network (MSN), War on Want, People and Planet, SumOfUs.org, Change.org, Credo Action, Avaaz a Causes), aby vyzvaly globální značky k odpovědnosti, tedy […]
Představitelé společnosti adidas se zavázali k vyplacení odstupného ve výši 1,8 miliónů dolarů zaměstnancům jejich dodavatelské továrny PT Kizone v Indonésii, která byla v dubnu 2011 uzavřena. Závazek adidasu lze považovat za ohromný úspěch. Vývoj celé kauzy poukazuje na nezbytnost vzájemné spolupráce dělníků a důležitost podpory ze strany nevládních organizací. 2800 zaměstnanců továrny muselo čekat na takový závěr dva roky, […]
Praha, 11. května 2013 – Až 2 800 lidí dnes navzdory deštivému počasí společně veřejně posnídalo fairtradové a lokální potraviny. Vyjádřili tak podporu produktům, při jejichž výrobě byl brán ohled na lidská práva, životní prostředí a nebyla zneužita dětská práce. Stalo se tak na Světový den pro fair trade, který se druhou květnovou sobotu slaví již desátým rokem po celém světě. Veřejný […]
Tragédie v Savaru na předměstí bangladéšské Dháky si vyžádala již přes 1 100 obětí. Pracující (převážně ženy) zde vyráběli oděvy pro řadu evropských i amerických značek. Některé z nich již přiznaly, že továrny v Rana Plaza dodávaly zboží i jim (Primark, Bon Marche, Joe Fresh, Mango apod.). Předpokládá se potvrzení i dalších významných odběratelů. Přestože byli majitelé budovy a továren upozorněni na problémy […]
Zřícení budovy Rana Plaza v Savaru na předměstí bangladéšské Dháky otevírá znovu palčivou otázku týkající se ochrany práv a života zaměstnanců oděvních továren v zemích globálního Jihu. Zároveň poukazuje na přetrvávající bezohlednost nadnárodních společností, které po vzoru zlatokopů nemilosrdně těží lidské zdroje a jakákoliv odpovědnost jim je většinou zcela cizí. Podle posledních údajů si tragédie v Savaru vyžádala přes 1 100 obětí, […]
Organizace Fair Labor Association (FLA) provedla na žádost společnosti Apple sociální audit ve třech čínských výrobních továrnách Foxconnu (dodavatel Applu). Výsledky zveřejněné na konci března v mnohém potvrzují kritiku nevládních organizací, které dlouhodobě poukazovaly na nepřijatelnost pracovních podmínek ve Foxconnu. Apple i Foxconn deklarovaly, že přistoupí ke krokům, které by měly zajistit důstojné pracovní podmínky pro všechny. […]
Společnost Apple nedávno stáhla z prodeje aplikaci Sweatshop HD, která mohla přispět ke vzdělávání veřejnosti v souvislosti s nevyhovujícími pracovními podmínkami. Apple čelí dlouhodobě kritice právě v souvislosti s touto problematikou a nyní vysílá signál, že některé záležitosti jsou zkrátka i pro online hry tabu. Kreativní studio Littleloud zveřejnilo v roce 2011 bezplatně online hru Sweatshop HD, která sklidila velký úspěch a vzbudila širokou […]
Nejnovější reklamní kampaň společnosti H&M „Více udržitelné módy“, která právě probíhá i v ČR, je v ostrém rozporu s reálnými pracovními podmínkami v asijských dodavatelských továrnách, v nichž si H&M svoji výrobu zadává. Například v Kambodži od roku 2010 zkolabovalo při práci v továrnách až 2 400 dělnic. Dělníkům a dělnicím jsou vypláceny tak nízké mzdy, že jim nestačí ani na základní potraviny. V důsledku nedostatečného příjmu […]
Organizace Clean Clothes Campaing (CCC) 25. března spustila celoevropskou kampaň zpochybňující odpovědnost společnosti H&M, kterou se v posledních měsících prezentuje veřejnosti. CCC po H&M mimo jiné požaduje, aby společnost zabezpečila vyplácení tzv. „living wage“ (důstojné mzdy), ve svém dodavatelském řetězci. Reakce úspěšné oděvní značky na sebe nenechala příliš dlouho čekat. Představitelé H&M v tiskové zprávě tvrdí, že jejich společnost […]
V roce 2012 jsme realizovali první velkou kampaň pod novou značkou NaZemi (dříve Společnost pro fair trade). Na této kampani jsme spolupracovali s reklamní agenturou Saatchi&Saatchi. Hlavním cílem kampaně nazvané „Práce pro děti“ bylo vyvolat mezi českou veřejností diskusi o tom, za jakých podmínek je dětská práce přijatelná a zda lze aktivně přispět k omezování dětské práce ve světě. […]
V roce 2012 jsme uspořádali mezinárodní konferenci o odpovědnosti firem v dodavatelských řetězcích, na které debatovalo více než 100 účastníků z celého světa. Konference vytvořila prostor pro vzájemnou komunikaci představitelů businessu, spotřebitelů, neziskového sektoru a zástupců zaměstnanců pracujících na plantážích. Účastníci konference se shodli, že největší vliv na pracovní podmínky v dodavatelském řetězci v současné době mají supermarkety, které zneužívají svého […]
Dnes již takřka kultovní značka Apple 7. března oficiálně představila další generaci svého populárního tabletu iPad. Nedočkaví fanoušci, kteří jsou mnohdy ochotni i nocovat ve frontě na nový produkt, jásají v očekávání nových technologických vymožeností. Obchodníci si mnou radostně ruce při pomyšlení na jisté zisky. Nicméně o podmínkách, za jakých tento IT gigant vyrábí své produkty, bohužel veřejnost neví téměř […]
O tom, jak se provádějí výzkumy v čínských továrnách, jak se liší továrny na outdoorové oblečení od těch ostatních a o tom, jak lze napracovat 300 hodin měsíčně přesčas, jsme si povídali s May Wong, aktivistkou hongkongské nevládní organizace Globalization Monitor. May Wong nás navštívila v prosinci 2011 v rámci kampaně Ušili to na nás! V Evropě jste už skoro měsíc. Překvapilo […]
V průběhu srpna 2010 jsme ve spolupráci s agenturou Ipsos Tambor ČR (www.tambor.cz) uskutečnili průzkum spotřebitelského chování zaměřený na oblast zodpovědné spotřeby a konkrétně na znalost, vnímání a nákup výrobků s označením Fairtrade®. Osloven byl reprezentativní vzorek populace ČR o velikosti 1028 respondentů. První část průzkumu si kladla za cíl zmapovat obecné nákupní chování – objem a frekvenci nákupu substitutů Fairtrade® […]
V roce 2009 jsme zahájili několik kampaní věnujících se odpovědnosti firem i odpovědnému veřejnému nakupování. V oblasti odpovědnosti firem jsme cílili především na oděvní a hračkářské firmy, a to prostřednictvím kampaní „Ušili to na nás!“ a „Víte, s čím si hrajete?“ Provedli jsme několik výzkumů, abychom zjistili kde a za jakých podmínek firmy vyrábí své zboží. Z výzkumů vyplynulo, že většina firem v tomto […]