Aktuality

Světové značky musí kompenzovat následky neodpovědné výroby a přispět k bezpečnosti pracujících. Podepište apel!
Duben 2013

Tragédie v Savaru na předměstí bangladéšské Dháky si vyžádala již přes 1 100 obětí. Pracující (převážně ženy) zde vyráběli oděvy pro řadu evropských i amerických značek. Některé z nich již přiznaly, že továrny v Rana Plaza dodávaly zboží i jim (Primark, Bon Marche, Joe Fresh, Mango apod.). Předpokládá se potvrzení i dalších významných odběratelů. Přestože byli majitelé budovy a továren upozorněni na problémy […]

Více

Bangladéšská tragédie na pokračování
Duben 2013

Zřícení budovy Rana Plaza v Savaru na předměstí bangladéšské Dháky otevírá znovu palčivou otázku týkající se ochrany práv a života zaměstnanců oděvních továren v zemích globálního Jihu. Zároveň poukazuje na přetrvávající bezohlednost nadnárodních společností, které po vzoru zlatokopů nemilosrdně těží lidské zdroje a jakákoliv odpovědnost jim je většinou zcela cizí. Podle posledních údajů si tragédie v Savaru vyžádala přes 1 100 obětí, […]

Více

Případ Apple – dlouho očekávaná zpráva z auditu ve Foxconnu potvrzuje kritiku nevládních organizací
Duben 2013

Organizace Fair Labor Association (FLA) provedla na žádost společnosti Apple sociální audit ve třech čínských výrobních továrnách Foxconnu (dodavatel Applu). Výsledky zveřejněné na konci března v mnohém potvrzují kritiku nevládních organizací, které dlouhodobě poukazovaly na nepřijatelnost pracovních podmínek ve Foxconnu. Apple i Foxconn deklarovaly, že přistoupí ke krokům, které by měly zajistit důstojné pracovní podmínky pro všechny. […]

Více

Apple stáhnul ze své nabídky vzdělávací aplikaci k tématu pracovních podmínek
Duben 2013

Společnost Apple nedávno stáhla z prodeje aplikaci Sweatshop HD, která mohla přispět ke vzdělávání veřejnosti v souvislosti s nevyhovujícími pracovními podmínkami. Apple čelí dlouhodobě kritice právě v souvislosti s touto problematikou a nyní vysílá signál, že některé záležitosti jsou zkrátka i pro online hry tabu. Kreativní studio Littleloud zveřejnilo v roce 2011 bezplatně online hru Sweatshop HD, která sklidila velký úspěch a vzbudila širokou […]

Více

H&M inzeruje „Více udržitelné módy“, podepište petici adresovanou této značce, ať je skutečně odpovědná
Březen 2013

Nejnovější reklamní kampaň společnosti H&M „Více udržitelné módy“, která právě probíhá i v ČR, je v ostrém rozporu s reálnými pracovními podmínkami v asijských dodavatelských továrnách, v nichž si H&M svoji výrobu zadává. Například v Kambodži od roku 2010 zkolabovalo při práci v továrnách až 2 400 dělnic. Dělníkům a dělnicím jsou vypláceny tak nízké mzdy, že jim nestačí ani na základní potraviny. V důsledku nedostatečného příjmu […]

Více

Odpovědná móda a greenwashing H&M (sledujeme vývoj této kauzy)
Březen 2013

Organizace Clean Clothes Campaing (CCC) 25. března spustila celoevropskou kampaň zpochybňující odpovědnost společnosti H&M, kterou se v posledních měsících prezentuje veřejnosti. CCC po  H&M mimo jiné požaduje, aby společnost zabezpečila vyplácení tzv. „living wage“ (důstojné mzdy), ve svém dodavatelském řetězci. Reakce úspěšné oděvní značky na sebe nenechala příliš dlouho čekat. Představitelé  H&M v tiskové zprávě tvrdí, že jejich společnost […]

Více

Kampaň Práce pro děti
Leden 2013

V roce 2012 jsme realizovali první velkou kampaň pod novou značkou NaZemi (dříve Společnost pro fair trade). Na této kampani jsme spolupracovali s reklamní agenturou Saatchi&Saatchi.  Hlavním cílem kampaně nazvané „Práce pro děti“ bylo vyvolat mezi českou veřejností diskusi o tom, za jakých podmínek je dětská práce přijatelná a zda lze aktivně přispět k omezování dětské práce ve světě. […]

Více

Uspořádali jsme konferenci o odpovědnosti firem
Říjen 2012

V roce 2012 jsme uspořádali mezinárodní konferenci o odpovědnosti firem v dodavatelských řetězcích, na které debatovalo více než 100 účastníků z celého světa. Konference vytvořila prostor pro vzájemnou komunikaci představitelů businessu, spotřebitelů, neziskového sektoru a zástupců zaměstnanců pracujících na plantážích. Účastníci konference se shodli, že největší vliv na pracovní podmínky v dodavatelském řetězci v současné době mají supermarkety, které zneužívají svého […]

Více

Jde Applu skutečně o zlepšení pracovních podmínek v dodavatelských továrnách?
Březen 2012

Dnes již takřka kultovní značka Apple 7. března oficiálně představila další generaci svého populárního tabletu iPad. Nedočkaví fanoušci, kteří jsou mnohdy ochotni i nocovat ve frontě na nový produkt, jásají v očekávání nových technologických vymožeností. Obchodníci si mnou radostně ruce při pomyšlení na jisté zisky. Nicméně o podmínkách, za jakých tento IT gigant vyrábí své produkty, bohužel veřejnost neví téměř […]

Více

Rozhovor s May Wong: O továrně v Číně s dobrými pracovními podmínkami jsem nikdy neslyšela
Leden 2012

O tom, jak se provádějí výzkumy v čínských továrnách, jak se liší továrny na outdoorové oblečení od těch ostatních a o tom, jak lze napracovat 300 hodin měsíčně přesčas, jsme si povídali s May Wong, aktivistkou hongkongské nevládní organizace Globalization Monitor. May Wong nás navštívila v prosinci 2011 v rámci kampaně Ušili to na nás! V Evropě jste už skoro měsíc. Překvapilo […]

Více

Provedli jsme spotřebitelský výzkum
Listopad 2010

V průběhu srpna 2010 jsme ve spolupráci s agenturou Ipsos Tambor ČR (www.tambor.cz) uskutečnili průzkum spotřebitelského chování zaměřený na oblast zodpovědné spotřeby a konkrétně na znalost, vnímání a nákup výrobků s označením Fairtrade®. Osloven byl reprezentativní vzorek populace ČR o velikosti 1028 respondentů.   První část průzkumu si kladla za cíl zmapovat obecné nákupní chování – objem a frekvenci nákupu substitutů Fairtrade® […]

Více

Odpovědnost firem a odpovědné veřejné nakupování
Únor 2009

V roce 2009 jsme zahájili několik kampaní věnujících se odpovědnosti firem i odpovědnému veřejnému nakupování. V oblasti odpovědnosti firem jsme cílili především na oděvní a hračkářské firmy, a to prostřednictvím kampaní „Ušili to na nás!“ a „Víte, s čím si hrajete?“  Provedli jsme několik výzkumů, abychom zjistili kde a za jakých podmínek firmy vyrábí své zboží. Z výzkumů vyplynulo, že většina firem v tomto […]

Více

Svět v nákupním košíku
Srpen 2006

 Od srpna 2006, kdy začal běžet vzdělávací projekt Svět v nákupním košíku, začíná naše koncepční práce v oblasti globálního rozvojového vzdělávaní. Tento projekt nám zároveň přinesl prvního placeného zaměstnance na celý úvazek. V té době začaly vznikat naše první vzdělávací programy pro žáky a studenty. Do konce roku 2012 absolvovalo některý z našich 11 vzdělávacích programů 8 251 žáků a studentů. […]

Více

NaZemi hledá kolegu či kolegyni
Leden 1970

Nevládní organizace NaZemi hledá kolegu či kolegyni na pozici koordinátor/ka rozvoje obchodní činnosti a podpory fair trade. . Základní odpovědnosti: rozvoj obchodní činnosti za účelem získávání vlastních finančních prostředků (např. pravidelný telefonický kontakt s českými i zahraničními dodavateli a odběrateli, nacházení nových obchodních příležitostí, realizace naplánovaných strategií) vedení skladového hospodářství a příprava podkladů pro účetní finanční řízení obchodu (v součinnosti s ostatními členy týmu) propagace […]

Více

Jarní kurz Kritické myšlení a globální témata
Leden 1970

Na jaro 2016 připravujeme krátký kurz Kritické myšlení a globální témata v rozsahu 24 hodin. Kurz je určen pedagogům ZŠ, SŠ, VŠ, lektorům a všem těm, kteří se zajímají o vzdělávání. Bude realizován formou tří jednodenních setkání.     O co jde: Kurz propojuje základní program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a model kritického myšlení Stephena Brookfielda s komplexními tématy globálního vzdělávání […]

Více