V pondělí 22. června byl spuštěn nový celosvětový webový portál s názvem Fashion Checker, který upozorňuje na nízké finanční ohodnocení dělnic a dělníků v módním průmyslu a připojuje se ke kampani za důstojné mzdy. Díky němu lze snadno dohledat, jakou mzdu dostávají lidé, kteří vyrábějí oblečení pro více než sto módních značek, mezi něž patří například Primark, Adidas nebo Zara. […]
Globální dodavatelské řetězce v oděvním průmyslu jsou velmi složité a je obtížné je monitorovat. Přestože v posledních letech jsou informace o dodavatelských továrnách snáze dostupné a módní značky je častěji samy zveřejňují, stále je co zlepšovat. V roce 2016 se zformovala koalice odborových a dalších organizací z celého světa, které zastupují práva zaměstnanců. Společně vyzvaly 72 oděvních firem, aby se zavázaly k tzv. závazku […]
23.–26. července, Předklášteří, seminář ve formátu Open space V organizaci NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání a v současné době se snažíme posilovat cesty pro vzdělávání o tématu klimatické krize. Věříme, že to lze dělat tak, abychom spolu s dětmi a mladými lidmi hledali odpovědi na změny klimatu a vedli ke spoluúčasti na vytváření spravedlivější podoby světa a společenství. Proto připravujeme tento participativní seminář, […]
V NaZemi se také učíme pracovat na dálku, potkávat se jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Nutné omezení kontaktu s dalšími lidmi na nás ale nedopadlo zdaleka tak silně jako na pedagogy, děti a studenty. Proto otevíráme online podpůrná setkání, jejichž hlavním záměrem je vytvořit prostor pro sdílení a vzájemnou podporu. Setkání budou probíhat zatím vždy jednou […]
Dělnice a dělníci v oděvním průmyslu patří v současné situaci mezi nejohroženější skupiny pracujících. Jedná se přibližně o 50 milionů lidí, zejména v nízkopříjmových zemích. Vyplývá to z průzkumu americké organizace The workers rights consortium. V důsledku nouzových stavů a zavřených obchodů odběratelé zrušili téměř polovině dodavatelů zakázky ve chvíli, kdy už byly hotové a připravené k odeslání. Více než 70 % odběratelů odmítlo továrnám […]
Současná situace okolo pandemie stále dopadá na pracovní prostředí. Část pracujících do práce nechodí vůbec, část pracuje v jiném režimu, než jsou zvyklí, například z domu. Část pracuje stejně, jako doteď. A to jak globálně, tak v České republice. Amazon, jako jedna z největších dovážkových společností, je nyní pod drobnohledem. Protože je po jeho službách velká poptávka, na lidi, kteří pro […]
Jak uvádí the Guardian v jednom ze svých článků, koronavirus není jen nemoc, je to test, jak se pravidla, podle kterých funguje společnost, odráží v našem každodenním životě. Jedny z nejviditelnějších a zároveň globálně i lokálně nejvýznamnějších dopadů uvidíme ve světě práce. A co se odehrálo ve světě práce za poslední dva týdny? V Itálii, na kterou virus udeřil jako na […]
Sdílíme sborník příspěvků z participativního semináře OpenSpace: Jak mluvit o klimatické krizi a nevést k frustraci a rezignaci, který jsme realizovali v minulém roce. Seminářem jsme vytvořili prostředí pro společné přemýšlení a diskuze o vzdělávání v tématech klimatické krize i o jiných emocionálně náročných otázkách. Seminář byl plně obsazen a přinesl množství podnětných rozhovorů. Do jejich výstupů můžete nyní nahlédnout v tomto sborníku, ve kterém najdete různorodé příspěvky k jednotlivým diskuzím, […]
Přinášíme překlad inspirativního materiálu Doporučení pro školní poradní kruhy v čase globální pandemie. Věříme, že doporučení přinesou podporu pedagogům a pedagožkám, jež hledají možnosti smysluplného propojení se studenty a studentů navzájem i na dálku a zároveň chtějí otevřít aktuální globální témata. Autor materiálu, Joe Provisor, se praxi poradních kruhů (v angličtině council) se studenty i pedagogy ve školách věnuje již více než […]
Milé pedagožky, milí pedagogové, rádi bychom vás přizvali ke spolupráci na projektu Futuropolis: škola emancipace, který byl na následující tři roky podpořen MŠMT (výzva: Inovace ve vzdělávání). Cílem projektu je vytvořit tým pedagogů, se kterým budeme tvořit a testovat novou pedagogickou metodu, která by zapojeným přinášela sociální a jiné přesahy. Smyslem metody je podpořit zapojené pedagogy v rozvoji […]
S potěšením vám oznamujeme, že jsme spustili náš nový projekt s názvem Futuropolis: Škola emancipace, na kterém bude NaZemi spolupracovat společně s Institutem úzkosti. Příští tři roky chceme spolu s pedagogy tvořit a testovat novou pedagogickou metodu pro 2. stupeň základních škol. Vycházet budeme z metod kritické pedagogiky P. Freireho, metod Future thinking, systémového myšlení a emancipačních tradic J. Á. Komenského. Možnosti jazyka […]
Vážení přátelé, pod tíhou nastalých okolností způsobených situací kolem koronaviru jsme se rozhodli kromě uzavření našeho obchůdku od dnešního dne, tedy od 17. 3. 2020, výrazně omezit i faktický provoz v sídle naší organizace. Rušíme tedy až do odvolání všechny akce, které se měly konat v našich prostorách. Zároveň jsme přijali opatření i pro naše kolegy a kolegyně v NaZemi. Pokud nás budete chtít […]
Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko sestavila společně s pěti českými odbornicemi přehled nejlepších aktivit globálního vzdělávání. Eliška Masná z organizace ADRA, Lenka Pánková z organizace ARPOK, Šárka Zápotocká z Charity ČR, Eva Malířová z NaZemi a Veronika Endrštová z Variant společnosti Člověk v tísni vytipovaly pro české pedagogy a pedagožky možnosti, čemu se věnovat v globálním vzdělávání. Tipy se hodí pro formální i neformální vzdělávání. Jedná […]
Lámete si hlavu s tím, jak smysluplně hodnotit a nestačí vám jen klasické známky? Chcete získat inspiraci a konkrétní podněty pro to, jak začít hodnotit tak, aby hodnocení podporovalo učení? Pokud ano, přijďte na jednodenní seminář, který pořádáme 3. března v Brně. Seminář je určen pro pedagožky a pedagogy, kteří přemýšlí o smyslu a dopadu hodnocení na své svěřence a chtějí se inspirovat, jak […]
Učíte? Hledáte cesty jak na to, aby čas strávený ve škole dával smysl jak vám tak studentům? Řešíte jak a k čemu studenty vést, aby jim to v budoucnosti bylo užitečné? Chcete vaše zkušenosti, pochybnosti a otázky sdílet s ostatními a hledat společně odpovědi? Jsou pro vás důležitá aktuální celospolečenská témata a chcete je ve výuce reflektovat? V NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání, přístupům rozvíjejícím […]