Učitelský speciál o konfliktech
Přejete si podporovat mladé lidi v konstruktivním řešení konfliktů a nejste si jistí jak na to? Rádi byste jim dali podporu v tom, jak se vyznat v ozbrojených konfliktech ve světě, ale v kontextu blízkých válek kolem nás je to výzva?
Média i popkultura nás zásobují převážně informacemi o násilných konfliktech a ozbrojených řešeních. Málokdy se dozvíme o nenásilných řešeních konfliktů, protože taková řešení na mezinárodní úrovní jsou komplexní a dlouhodobá, což média těžko uchopují. Naše představivost jiného nakládání s konflikty tak zakrňuje a naděje upadá.
V tomto zpravodaji Vám chceme nabídnout směr a podporu pro to, jak osobní i ozbrojené konflikty adresovat a přispívat tím kultuře spolupráce.
Vaše NaZemi.
● Tři mýty o konfliktech
● Sedm tipů na co se v tématu konfliktů zaměřit
● Pozvánka na kurz Konflikt jako příležitost k učení
● Řešení konfliktu v Severním Irsku
● Internetová aplikace Evoluce důvěry
Tři mýty o konfliktech
Konflikt mají jen konfliktní lidé.
Konflikt je přirozený proces, který nastává v každém lidském uskupení, protože se střetávají různé názory založené často i na rozdílných informacích, různé zájmy i různé hodnoty. Jinými slovy, mít konflikty je normální.
Konflikt ničí vztahy.
Také zamést konflikt pod koberec může vztahy poškodit. Čím více se rozhodujeme jeden od druhého v konfliktu vzdálit, tím (paradoxně) zvyšujeme intenzitu konfliktu. Naopak důvěra se zvyšuje ve chvíli, kdy se rozhodneme vyjít konfliktu vstříc a sobě se přiblížit. Když se nám podaří konfliktem projít a uvidět druhého v jeho lidskosti, rozumět jeho motivacím a reflektovat toto poznání v dalším jednání, vztahy se mohou i prohloubit. Destruktivní tedy není konflikt samotný, ale způsob, jakým k němu přistoupíme.
Konfliktu je třeba se vyhnout.
Konflikt v sobě nese informaci. Konflikt má nejen osobní, ale i systémové příčiny, zdrojem konfliktu může být například překryv kompetencí či jejich nevyjasnění, nebo mezera v dohodách, jak spolu jako organizace fungujeme. Když tuto informaci získáme, může konflikt přispět k lepšímu přenastavení systému, vztahů apod.
TIP: Bavte se se třídou o jejich přístupu ke konfliktu a proč se konflikty vůbec zabývat s oporou výukového programu Konflikty kolem nás.
Sedm tipů na co se v tématu konfliktů zaměřit
1. Věnujme více pozornosti tomu, co chceme, než tomu, co nechceme. Přemýšlejte se třídou: Co pro mne znamená potřeba bezpečí? Jak dokážu utvářet prostředí plné bezpečí a respektu pro sebe a ostatní?
2. Pojímejme konflikt jako příležitost k učení: Jakou informaci nese?
3. Trénujme zvládání vlastních konfliktních situací.
4. Učme se z konfliktů osobních, společenských i ozbrojených.
5. Zkoumejme vliv médií na to, jaké konflikty považujeme za závažné a jaká řešení považujeme za možná a představitelná. Hledejme média, která si všímají aktů nenásilí a civilní obrany.
6. Zaměřme se na zkoumání příčin a souvislostí a učme se z řešení minulých krizí a konfliktů.
7. Ptejme se, čí hlas není slyšet, jaké souvislosti nejsou vidět a v kontextu války hlavně: Komu slouží? Komu se zvýší zisk? Na koho dopadá?
Lekce zaměřené těmito různými směry najdete v příručce Konflikt jako příležitost k učení.
Pozvánka na kurz Konflikt jako příležitost k učení
Dvoudenní kurz v Brně 22. dubna a 16. května.
Lektorují: Eva Malířová a Adam Čajka, oba mediátoři se zkušeností s globálními tématy a certifikací mezinárodního Centra nenásilné komunikace.
Co vám účast přinese: Prozkoumáte vlastní vztah ke konfliktům, získáte představu o možných způsobech jejich řešení a rozšířite paletu možností, jak téma konfliktů zařazovat do výuky s oporou o příručku Konflikt jako příležitost k učení.
První den je věnován konfliktům na osobní úrovni – jak v nich být a jak s nimi nakládat, abychom zlepšili vztahy i spolupráci. Druhý den zpracovává téma konfliktů společenských a ozbrojených a jak se na starších vychladlých ozbrojených konfliktech můžeme učit o jejich dynamice a možnostech transformace.
Přihlaste se zde do 10. dubna.
Řešení konfliktu v Severním Irsku
Obzvlášť užitečné poučení je z těch konfliktů, které se podařilo vyřešit. Jedním z nich je třicetileté násilí v Severním Irsku.
Nabízíme k samostatné realizaci program do výuky Řešení konfliktu v Severním Irsku, v němž mohou studující prozkoumat změny, které bylo třeba udělat pro ukončení třicet let trvajícího násilí. Vychází z knihy Mari Fitzduffové Beyond Violence: Conflict Resolution Process in Northern Ireland.
John Paul Lederach definuje smíření jako „vytvoření sociálního prostoru, v němž se spojuje uznání pravdy s odpuštěním spíš než vnucené setkání, kdy jeden musí vyhrát nad druhým“. Mari Fitzduffová proces řešení konfliktu nejen v Severním Irsku vidí jako skládačku „kousků míru“, které vytvářejí komplex provázaných procesů. Uvádí následující aspekty řešení:
-
Ustanovení komise pro bydlení a vzdělávací a volební reformy (strukturální příčiny).
-
130 organizací budovalo mezi lidmi pochopení a spolupráci (katolíci, protestanti).
-
Integrované školy katolíků i protestantů a vzdělávání k míru.
-
Oslava společné identity.
-
Snižování peněz polovojenským jednotkám, dialog s jejich účastníky.
-
Politická řešení.
-
Mediace mezi vládou a ozbrojenými skupina
Internetová aplikace Evoluce důvěry
Internetová aplikace (aktivita) od Nicky Case Evoluce důvěry ukazuje teorii her z pohledu jejich aktérů a herních strategií. Aplikace také ukazuje, že důvěra mezi lidmi je základním kamenem pro vytvoření spolupracujícího (win-win) prostředí a že zdrojem nedůvěry (a win-lose prostředí) velmi často bývá nedorozumění a nízká schopnost odpouštět.
Chcete víc vzdělávacích tipů?
Klikněte na odběr Zpravodaje a máte to mít! Link: bit.ly/4ccqecd