Black Friday: V srdci rychlé módy a ekologické krize – a co můžeme udělat my a teď

Black Friday se v posledních letech stal synonymem pro masivní konzumerismus a slevové šílenství, které zasáhlo nejen Spojené státy, ale i Evropu, včetně České republiky. Kdysi jednodenní nákupní akce se proměnila v týdny trvající opojení konzumem. Maloobchodníci snižují ceny, nakupující stojí dlouhé hodiny ve frontách a online platformy padají pod tíhou lovců výhodných nabídek. Nejsou výjimečné ani případy, kdy si lidé berou dovolenou, aby mohli nakupovat. Globálně se toho prodá na Black Friday o 663 % více než v běžný den. Black Friday je tak dalším projevem systému, který nás úplně odpojuje od našich skutečných potřeb, vztahů i původu věcí, které si kupujeme. Naše individuální nákupní rozhodnutí, ať je to nenakupování nebo podpora lokálních, udržitelnějších variant, jsou signálem naší nevole, můžeme ji ovšem dát najevo i aktivně a cíleně.

 

Ulovila jsem!

Cílem všech nákupních akcí, jako je například Black Friday, je vyšponovat ještě více nadměrnou spotřebu – a to za použití jakýchkoliv nástrojů. Například v září 2022 zveřejněný výzkum švýcarské organizace Public Eye ilustruje, jaké manipulativní techniky na nás online prodejci zkoušejí. Tyto techniky chtějí ovlivnit jednání uživatelů a uživatelek tak, aby nakupovali více a rychleji a zpřístupňovali svá osobní data. Určitě je znáte: jsou to vyskakovací okna, které vám zobrazí slevový kód pro velice krátký čas, výhody při odběru více kusů nebo za vyšší cenu, nevyžádané použití souborů „cookies“. Manipulativní techniky jsou často legální a zneužívají nedostatečnou ochranu spotřebitelů při online nákupech. Nikdo z nás se jim nemůže vyhnout. Cíl: přimět nás nakoupit víc, než potřebujeme. Nadměrná výroba potřebuje nadměrnou spotřebu a ono to funguje – spotřebitelé jsou 2x až 4x náchylnější ke konkrétní akci v prostředí, kde se tyto manipulativní techniky používají. Výzkumníci a výzkumnice sledovali používání 20 typů technik u nejznámějších online prodejců. I zde vyhrává móda – na prvním místě skončil gigant SHEIN, který využívá hned 18 z 20 technik. 

Pro pocit, který máme ze zlevněného „úlovku“, už existuje i odborný termín: transakční užitečnost (transactional utility). Část dobrého pocitu nebo radosti, kterou z nákupu máme, není jenom z toho, že jsme něco koupili, ale i z toho, že jsme to koupili dle našeho pohledu výhodně. Black Friday na tyto psychologická schémata skvěle nasedl. A úplně stejně funguje i rychlá móda obecně – co se stane když se tyto dva giganti neodpovědné výroby a spotřeby spojí, uvidíme již v pátek 29.11.

 

Jednou a dost

Obecně platí, že ve světě se v průběhu Black Friday nejvíce prodávají produkty z kategorie móda. Odhady prodejů pro rok 2024 udávají, že oděvy budou opět hrát zásadní roli jako motor slev – hledat je bude až 81 % nakupujících v kamenných prodejnách a 77 % nakupujících online. Omračujících 80 % oděvů, zakoupených  v rámci Black Friday, se pak vyhodí po jednom jediném použití. Češi a Češky si „nákupní svátek“ osvojili velice rychle a i v roce 2024 plánují utratit kolem 6 tisíc Kč v průběhu slev kolem Black Friday. I u nás, tak jako globálně, vede móda. 

A k módnímu průmyslu máme, jak už jistě víte, jasný postoj. Na těchto stránkách i na našich jiných médiích vám často přinášíme příběhy o korporátní chamtivosti, bezohlednosti i o tom, jak nám lžou do očí svými marketingovými tvrzeními bez opory v realitě. Letošní Black Friday tak věnujeme tomu, abychom společně zatlačili na několik firem, které bohatnou, zatímco pracující v jejich dodavatelském řetězci stále čekají na výplatu. Můžeme tak slevové šílenství kompenzovat solidaritou s těmi, kteří například nedostali zaplaceno, co jim dluží. Zde jsou dva příklady bezpráví, které můžete ovlivnit právě teď.

 

V nabídce má všechno kromě etiky: Amazon, #PayYourWorkers!

Například takový Amazon, který i během letošního Black Friday opět trhne rekord v prodejích, ovšem jeho vztah k právům jeho zaměstnankyň a zaměstnanců je trvale tristní. Jak se Amazon chová v Česku si můžete přečíst například zde a zde. Letos se opět koná množství akcí v rámci kampaně Make Amazon Pay, kterou plně podporujeme.

My vám nabízíme možnost podpořit 1 020 dělnic a dělníků v továrně Hulu Garment v Kambodži, kteří byli před čtyřmi lety podvedeni a přišli o práci. Když jim bylo řečeno, aby podepsali výplatní pásku, později zjistili, že podepsali svůj rezignační dopis. Lidé tak stále bojují o odstupné přes 1 milion dolarů, na které mají právní nárok. V rámci kampaně #PayYourWorkers se zaměřujeme na Amazon a adidas, které nakupovaly v této továrně, ale žádnou odpovědnost nepřiznávají.

✉️ Pošlu Amazonu e-mail přímo přes stránky Clean Clothes Campaign.

 

Kola se točí dál: Specialized #DontSpecializeInWageTheft

Zatímco cyklistická firma Specialized právě slevuje svá statisícová kola, 831 lidí stále čeká na na 560 000 dolarů, které jim firma dluží. Továrna APS v Salvadoru byla uzavřena v srpnu 2022 a 831 pracovníků a pracovnic přišlo o práci. V této situaci salvadorské právo vyžaduje, aby zaměstnavatel vyplatil zaměstnancům všechny nevyplacené mzdy a odstupné, ale vedení továrny nikdy nevyplatilo ani cent z toho, co dlužilo. Zatímco jiné firmy, které v továrně vyráběly, již svůj podíl zaplatily, Specialized dialog dlouho odmítala, dokonce blokovala naše emaily. Zástupce české distribuce nám také nikdy neodpověděl na opakované výzvy k akci. Více jsme o případu psali tady.

Na podporu pracujících podnikají aktivní cyklisté a cyklistky cyklojízdy, a jedna taková se odehraje i na Black Friday v Pamploně. Pokud je na vaši cyklopodporu již chladno, můžete se připojit teď a tady.

🚲️ Chci poslat výzvu firmě Specilized, aby zaplatila svým dělnicím a dělníkům.

 

Black Friday tady s námi je a bude; to, co můžeme udělat, je zkusit mu dát i nový rozměr a ujistit se,  že nebude jenom o konzumu, ale i o solidaritě a připomínce toho, že každý produkt nás spojuje s desítky rukou, které jej drželi před námi. A že se můžeme postavit na stranu těch, jejichž příběhy u nás téměř neslyšíme. 

Děkujeme, že stojíte s námi.

——–

Chcete se o podobných akcích a tématech dozvědět jako první? Přihlašte se k odběru našeho zpravodaje, který vám ve schránce přistane jednou za čtvrt roku.