Sborník: Jak vzdělávat o klimatické krizi, Klimatický OS 2020

O semináři

V organizaci NaZemi se věnujeme globálnímu vzdělávání (nejen) ve školách. Jednou ze současných výzev je pro nás otázka, jak mají pedagogové a pedagožky vzdělávat o klimatické krizi a jejím vlivu na společnost a důstojný život. Jak z různých úhlů pohledu otevírat toto nesmírně důležité téma, jaké přístupy a metody si vzít na pomoc a jak k tématu přistupovat s pokorou a s vědomím, jak hluboce se dotýká našeho lidství a příběhů, které si vyprávíme.

Zaměření semináře ve formátu Open space se posouvá blíže ke vzdělávání, navazuje na výstupy z minulého semináře a více je rozvíjí o aplikační rovinu.

Seminář se konal v inspirativním prostředí kláštera Porta coeli v Předklášteří u Tišnova 23.–26. října 2020. Sborník je záznamem diskuzí, které proběhly v jednotlivých tématických blocích.

Témata

  • Klimatická krize a vztahy
  • Pro jaké povolání připravovat mladé lidi v době klimatické krize a jak o tom vzdělávat
  • Jak vnášet téma aktivismu a angažovanosti do vzdělávání o klimatické krizi
  • Jak předkládat téma klimatické krize ve vztahu k udržitelnému zemědělství
  • Krize a boj: Jak rámovat a komunikovat téma změny klimatu
  • Jak a proč se dívat do propasti: Co se strachy a úzkostí v klimatické krizi
  • Jak do vzdělávání o klimatu vnášet širší rozměry lidské zkušenosti (emoce, intuici, spiritualitu)
  • Jak zapojit do vzdělávání o klimatické krizi i netradiční aktéry
  • Cíle klimatického vzdělávání
  • Jak vzdělávat o klimatické krizi skrze osobní prožitek
  • Jak vést středoškoláky k vlastní akci
  • Změna paradigmatu v přemýšlení o změně klimatu
  • Pobyt v těle skrze divadelní techniky volně související s klimatickou krizí
  • Výběr z metodiky vzdělávací lekce NaZemi o klimatické změně
  • Jak přinášet ekonomické souvislosti do vzdělávání o klimatické změně
  • Strategické mapování české environmentální scény
  • Kompost aneb na to ani nepomysli
  • Změna ve formálním vzdělávání o klimatické změně

>> Sborník ke stažení