Zapojení mládeže mimo velkých měst do transformace oděvního průmyslu
Mladí lidé si dnes často uvědomují negativní dopady rychlé módy na lidi a životní prostředí, ale možnosti dozvědět se více a něco změnit se mohou značně lišit v závislosti na místě, kde žijí. Proto jsme společně s partnery ve třech dalších zemích EU zkoumali zájmy, potřeby a překážky, které brání mladým lidem žijících mimo velkých měst a na venkově zapojit se do otázek souvisejících s udržitelnou módou, greenwashingem a odpovědností firem.
Dnešní mládež je zahlcována zprávami propagujícími levné oblečení, přičemž škodlivé účinky rychlé módy – jak environmentální, tak sociální – jsou dobře známy. Mnoho značek také nadsazuje zprávy o svém úsilí o udržitelnost, což ztěžuje rozlišení skutečného pokroku od greenwashingu. Orientovat se v těchto otázkách je náročné a najít způsoby, jak podniknout smysluplné kroky, může být ještě obtížnější. I když existují iniciativy na podporu zapojení mladých lidí do udržitelné módy, často se zaměřují na městské publikum, což omezuje jejich význam pro mládež žijící mimo velkých měst.
Abychom lépe porozuměli pohledu této mládeže na rychlou módu, greenwashing a odpovědnost firem, v NaZemi jsme společně s organizacemi FairAction, BRF a EETTI prošli existující studie a provedli fokusní skupiny v České republice, Švédsku, Polsku, a Finsku. Zjištění jsou zveřejněna v anglické zprávě “From Awareness To Action: Engaging Rural Youth on Fast Fashion, Greenwashing and Corporate Accountability Issues”, která je k dispozici ke stažení nalevo na této stránce.
Náš výzkum ukazuje, že mládež žijící mimo velkých měst v těchto zemích má podobné zájmy a překážky, pokud jde o občanskou angažovanost. Mezi hlavní problémy patří omezený přístup k vzdělání a dopravě spolu s pocitem nedostatečného zastoupení. Přesto má mládež často silné vazby na své komunity a aktivně se účastní místních akcí, i když otázky životního prostředí nejsou vždy v centru pozornosti.
Z fokusních skupin vyplynulo, že mládeži záleží na sociálních a environmentálních dopadech rychlé módy, přičemž zvláštní zájem projevuje o podmínky pracujících v oděvním průmyslu. Často se však snažili tyto otázky propojit se svým každodenním životem. Mnozí si uvědomují odpovědnost firem i spotřebitelů, ale nejistota ohledně toho, jak jednat, někdy vede k neangažovanosti nebo lhostejnosti, zatímco jiní hledají konkrétní nástroje a platformy, jak se zapojit.
Aby se mládež žijící mimo velkých měst mohla zapojit do boje proti rychlé módě a greenwashingu, musí být iniciativy místně relevantní, dostupné a přizpůsobené jejich specifickým potřebám. To zahrnuje:
- Poutavé a snadno dostupné materiály pro kolektivní i individuální použití;
- Jasné nápady k místním akcím, které překlenou propast mezi globálními výzvami a hmatatelnou změnou;
- Zaměření na řešení a pozitivní opatření, nikoliv pouze na diskusi o problémech;
- Zapojení místních pracovníků s mládeží a zajištění flexibility materiálů a jejich přizpůsobení různým podmínkám.
Přestože širší společenské výzvy jako je vzdělávání a dopravní dostupnost zůstávají, lze smysluplné zapojení podpořit i ve stávajícím prostředí mimo velkých měst a na venkově. Přizpůsobením zdrojů a strategií jejich realitě se tato mládež může stát nositely myšlenek pro transformaci oděvního průmyslu.
Tato zpráva byla vytvořena v rámci projektu Erasmus+ s názvem „Walk the green talk – Better methods to engage youth on greenwashing“. Projekt je financován Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska jsou však pouze názory autorů a nemusí nutně odrážet názory Evropské unie nebo Švédské agentury pro mládež a občanskou společnost MUCF. Evropská unie ani orgán poskytující dotaci za ně nemohou nést odpovědnost.