Místo Vídně jsme jeli do Adamova – zkušenosti s kritickou pedagogikou s dospívajícími z Ukrajiny

Sdílíme evaluační text programu BROD. Text sepsala Kristýna Hrubanová, facilitátorka a vzdělavatelka, která realizační tým a účastnictvo provázela jejich ročním putováním.

„Ahoj. Tohle je text o Brodu, vzdělávacím programu pro mladé příchozí z Ukrajiny, který realizovalo NaZemi v průběhu roku 2024. Text není metodicky propracova – nou evaluací a vyhodnocením dopadů programu, není to ale ani nějaká náhodná sbírka postřehů a myšlenek. Je to něco mezi – výpověď o zkušenosti týmu, který pro – gram připravoval a realizoval se snahou popsat i vývoj v přemýšlení o cílové skupině, o tom, co potřebuje, jakou formou je vhodné a možné program realizovat, s jakými záměry a jakým obsahem jej plnit.“

Tým složený z Kláry Berg, Elišky Hanzlové, Magdy Šipky a v prvních měsících také z Vladimíra Bodiše v první části čerpal z insiprací od partnera tedy brněnského Centra pro cizince a dalších spřátelených organizacích, se kterými konzultoval náš záměr. Chtěli jsme vytvořit prostor pro setkávání, silné vazby, podpořit dospívající z Ukrajiny, kteří vycházeli podle výzkumů jako zvlášť zranitelná skupina. Od začátku jsme si kladly mnoho otázek.

„Půjde vůbec dělat kritickou pedagogiku? A do jaké míry? Jak si udržet autoritu a zároveň pracovat dialogicky? Jak pracovat s traumatem z války? Bude se mladým lidem chtít jezdit na víkendovky na venkov? Kde je hranice trapnosti při nacházení stejného jazyka a dobrého „vajbu“? A dorozumíme se vůbec? Co když část odpadne hned po prvním víkendu?“

Nakonec jsme to s kritickou pedagogikou zkusily. Mnoho praxí a pravidel jsme si přinesly také ze zkušeností s realizací Akademie Generace Symbiocén. Pojmenovávaly jsme možné zóny učení a snažily se o tvorbu bezpečného i odvážněné prostředí, zavedly jsme buddy program a podporovali účastnictvo v dalším setkávání.

„Inspirovaly jsme se Spirálou kritické pedagogiky, kterou jsme rozvíjeli v NaZemi v rámci projektu Futuropolis. Každá z pěti víkendovek tak byla věnovaná jedné z pěti fází Spirály, což se projevilo minimálně v jedné delší aktivitě. První víkendovka tak byla věnovaná seznamování skupiny mezi sebou a zkoumání, co účastnictvo zrovna zajímá nebo štve ve světě. Na druhé víkendovce jsme pokračovaly se sesbíranými tématy a snažily se prohloubit jejich porozumění doplněním dalších zdrojů. Účastnictvo hledalo příčiny a důsledky problémů, které si předtím zvolilo ke zkoumání. Třetí víkendovka byla věnovaná imaginaci – snili jsme o světě, ve kterém bychom chtěli žít, a tvořili „vision board“ 9 . Na čtvrté víkendovce jsme zkoumali různé strategie, jak našeho vysněného světa dosáhnout. Účastnictvo se setkalo se inspirativními osobnostmi a bavilo se s nimi o tom, jak ono samotné hledalo život, jaký chce žít. Poslední víkendovka vyšla na 17. listopadu a v programu jsme se zaměřili mimo jiné i na to, jakou roli měli mladí lidé v nevzdálené historii při změnách ve společnosti a jak mohou nechat zaznít svůj hlas.“

A jak na program reagovala samotné účastnictvo? Z evaluačního textu vyplývá, že oceňovali na Brodu tyto jeho dimenze: Socializace a společné zážitky, rozvinutí komunikace, výlety do neznáma, sebepoznání a větší napojení na sebe, péče o psychickou pohodu. Pokud Vás zajímá víc, přečtěte si celý text tady – BROD. 

Na závěř příkládám několik citací účastnictva:

„Do budoucna jsem si vzala, že musím pokračovat v přemýšlení o tom, jak chci žít svůj život a opravdu jak to chci dělat já, a ne jak to někdo jiný ode mě očekává.“

„…Byl jsem trochu antisociální člověk, a proto jsem šel na Brod a tady jsem si zlepšil komunikaci a prostě využíval ten čas, dal jsem otázky různým lidem na Brodu, které se týkají života, a získal jsem hodně dobrý informace a teďka je využívám… Přemýšlím úplně jinak a mám mnohem lepší psychické zdraví.“