Zveme na Letní školu transformativního vzdělávání
Chcete vzdělávat pro budoucnost, kde vzkvétá společnost i příroda? Vytvářet komunity ve světě mnohočetných krizí? Chcete do vzdělávání zapojovat celého člověka i s jeho tělem, pocity a sny? Propojovat vnitřní změnu se změnou, kterou tvoříme ve světě kolem nás?
NaZemi pořádá třetí ročník Letní školy pro vzdělavatele, tentokrát se zaostřením na transformativní vzdělávání. Akce proběhne v termínu 11.–14. srpna 2025 v Předklášteří v prostorách NaNebi v rámci areálu kláštera Porta Coeli. Součástí letní školy budou workshopy, participativní programy typu Open Space, čas na odpočinek i vzájemné sdílení z praxe. Zveme vyučující ze základních, středních i vysokých škol, neformální vzdělavatele a vzdělavatelky či lektorující a letos také dospívající, kteří jsou sami vzděláváni.
Kapacita letní školy je naplněná, moc děkujeme. V případě zájmu o místo náhradníka či náhradnice napište na e-mail a ozveme se, kdyby se někdo odhlásil.
O čem to letos bude? Systémová transformace k udržitelnosti musí zahrnovat i změny v oblasti našeho individuálního chování a kultury. Je potřeba proměňovat vlastní hodnoty a pohled na svět. Transformativní vzdělávání zahrnuje kromě kritického také systémové myšlení či myšlení o možných budoucnostech, ale také práci s emocemi, fungování v kolektivu, emancipaci vzdělávaných a posilování k akci.
Chceme si společně klást otázku, jak transformativní vzdělávání chápeme a jak ho realizovat v dlouhodobých i kratších formátech. Vycházíme ze zkušeností s transformativním vzděláváním v akademii Generace symbiocén i s kritickou pedagogikou v projektu Futuropolis. Realizujeme vzdělávání tak, aby do něj byl zapojený celý člověk – nejen mysl, ale také tělo, pocity, sny a vize. Zkoumáme otázku moci v rámci vzdělávání a rozvoje participativních programů, jež umožňují zaznít i hlasům, které běžně nejsou slyšet. Klademe důraz na sebereflexi, ale i přenos vzdělávání do jednání vzdělávaných.
Pojďte s námi hledat prostory pro osobní transformaci, která podporuje i transformaci kolektivů a světů, ve nichž vzdělávaní žijí.
Zveřejňujeme předběžný program Letní školy transformativního vzdělávání.
První den začínáme s programem 14:30. Poslední den končíme v 16:00.
Časový harmonogram dne
7:30–8:30 ranní program pro tělo pro ty, kdo už chtějí vstát
8:00–9:00 snídaně
9:00–9:30 ranní kruh
9:30–13:00 dopolední programy
13:00–14:30 oběd
14:30–18:00 odpolední programy
18:00–18:30 domovské skupiny
18:30–19:30 večeře
19:30–dál oheň, pivovar a jiné
Pondělí odpoledne
Kdo co chce k čemu transformovat? – Eliška Hanzlová, Zuzana Hroudová
V pondělí začneme seznámením se s účastníky a účastnicemi Letní školy i se základními principy transformativního vzdělávání. Společně budeme hledat odpovědi na otázku, co je transformativní vzdělávání a co chceme vlastně k čemu transformovat.
Úterý dopoledne
V úterý dopoledne bude na výběr ze dvou programů:
Digitalizace a moc – Konzeptwerk
Tým z lipské organizace Konzeptwerk, která se zabývá udržitelnější vizí společnosti a alternativní ekonomikou, povede program zaměřený na digitalizaci.
A day without a smartphone? That’s almost unimaginable for many and—quite honestly—almost impossible. Digital technology is increasingly determining how we interact, organize our society, and shape our everyday lives. The infrastructure behind digital technology is often invisible and intangible for many.
In this workshop, we want to take the time to explore the following questions: What resources are contained in digital technology and where do they come from? How are the economy and society changing with digital technology here and around the world? What opportunities do we have to influence the design of everyday technology—and where is this range of opportunity limited?
The workshop is aimed at anyone interested, approximately 15 years of age and older. There will be both input and practical exercises so that you can gather information, reflect, and explore alternatives.
Jak zpřístupnit klimatické vzdělávání marginalizovaným skupinám – Dan Vykoukal, Magda Šipka
V paralelním programu představíme jednu z metodik vzniklých v rámci projektu Brod: prostor pro odpočinek a odvahu, v rámci něhož jsme přinášeli prvky kritické pedagogiky do práce s dospívajícími z Ukrajiny. Budeme se zamýšlet nad tím, jak zpřístupnit klimatické vzdělávání skupinám, které se k němu dostávají obtížněji.
Úterý odpoledne
Práce pro klášter
Odpoledne věnujeme tři hodiny svého času společné péči o prostor, ve kterém se Letní škola koná – tedy o klášter Porta Coeli. Dostaneme se tam, kam běžný návštěvník nezavítá. Společná práce je také prostorem zapojení těla do procesu učení a díky spolupráci v menších skupinách se prohlubují vztahy.
Středa dopoledne
Ve středu dopoledne bude na výběr ze tří zážitkových programů:
Spojenci přírody – Martina Holková
Tento venkovní workshop vznikl v rámci projektu Spojenci přírody (Nature’s Allies), který se zaměřuje na posilování tří typů propojení: se sebou samými, s druhými a s okolním světem.
Cílem workshopu je probudit citlivost, reflexi a nový vztah k vodě – v době klimatických změn, kdy více než kdy jindy potřebujeme i jiné způsoby vnímání. Voda se zde stává nejen tématem, ale i partnerem dialogu. Je tichým svědkem, který čeká, až mu znovu začneme naslouchat. Workshop je inspirovaný mimo jiné i knihou O čase a vodě Andriho Snæra Magnasona a filmem Já jsem řeka a řeka je mnou a zve účastníky k hlubšímu a vrstevnatějšímu vnímání vody. Představujeme ji jako prvek spojený s pamětí, identitou i kulturní krajinou. Skrze citace, tichý pohyb v přírodě a imaginativní úkoly budeme společně zkoumat vodu z různých perspektiv — jako právní subjekt, bytost s pamětí i zrcadlo vztahů mezi lidmi a přírodou.
Procházka hlubokým časem (Deep Time Walk) – Zuzana Hroudová
Procházka vycházející z hlubinné ekologie nás provede příběhem planety Země. A že není krátký! Doslova projdeme časem, který naše planeta urazila od svého vzniku až po rok, jemuž říkáme „2025“. Rozšíří to naši perspektivu? Vzbudí v nás příchod do éry lidstva emoce? Uvidíme vlastní okolí jinýma očima? Kdoví… k odpovědi je potřeba nejdřív urazit 4600 milionů let, tedy 4600 kroků. (Procházka s průvodkyní, průběžnými zastávkami a aktivitami. Vodu, svačinu a oblečení do přírody s sebou.)
Napojení na smysly a imaginaci – Eva Koťátková
Jak se můžeme společně učit aniž bychom používali zakořeněné extraktivistické způsoby vztahování se ke světu a sobě samým? Učení se v mlze se může zdát jako učení, které bloudí. Co když nám ale mlha může pomoci přeorientovat naši pozornost na jiné módy vztahování se, vnímání a prožívání a uvidět (jinak než očima), co je obvykle skryté (např. mlhu samotnou). Mlha je pro nás pozváním soustředit naši pozornost na to, jak vnímáme – pozváním vnímat vnímání – a to skrze otevírání, skrze práci s nejasností a neurčitostí jako stěžejních kroků ke kolektivnímu kritickému a kreativnímu učení se (a odnaučování) ve jménu environmentální a sociální spravedlnosti. Pojďme se společně nořit do mlhy, která nám umožní narušovat kulturní koncepty oddělenosti a probouzet a otevírat naše těla jako navzájem propojené, cítící ekosystémy, smyslové entity, utvářené zážitky a setkáními se světem okolo nás i v nás.
(Pásmo vychází z kurzu Mlha: škola ekologické imaginace, vyvíjeného společně s Lenkou Vráblíkovou pro Kafkárnu: Centrum pro umění a ekologii v Praze.)
Středa odpoledne
7. generace – Adam Čajka, Kristýna Hrubanová
Zahledíme se společně do budoucnosti a zkusíme hledat naději pro své další působení ve vzdělávání. Jaké příběhy bychom si přáli, aby si o nás vyprávěly budoucí generace?
Kompetence transformativní pedagogiky – Adam Lalák, Magda Šipka
Co má smysl rozvíjet v naší vzdělávací praxi, chceme-li reagovat na současnost s nadějí?
V rámci tohoto programu dostaneme prostor se blíže se zaměřit na některou z kompetencí, kterou považujeme důležitou pro budoucnost vzdělávání.
Středa večer
Hudební naušika: Dítě, školo, poví: „Ne!“ – Džestr, Tereza Volmutová
Hudební naušika je kulturně-vzdělávací duo, které zpěvem za doprovodu ukulelí přibližuje široké veřejnosti zásadní společenská témata. Její snahou je hudbu demokratizovat, setřít rozdíl mezi interpretem a posluchačem, zapojit publikum do „vystoupení s hudbou“. Tentokrát na pořadu dne bude slovní hodnocení současného stavu českého školství.
Čtvrtek dopoledne
Open Space
Demokratická metoda umožní výměnu zkušeností, diskuzi nad otázkami, které si zvolíme, či společné tvoření, to vše zaměřené na praxi v různých kontextech účastníků a účastnic letní školy.
Čtvrtek odpoledne
Odpoledne zakončíme ohlížením se za učením z Letní školy a jejím hodnocením.
Informace
Časová dotace: cca 20 hodin
Cena programu: 3500-8000