Žhavé & netrendy #1
Společnost Nike dluží svým dělnicím, ale přesto platí miliony za opulentní reklamy
Dělnice a dělníci v Kambodži a Thajsku, kteří šili oblečení pro Nike, bojují od roku 2020 o 1,4 milionu dolarů za náležité odstupné a 800 000 dolarů za nezaplacené mzdy. Jak formuloval jeden bývalý kambodžský pracovník společnosti Nike: „Nike, neprosíme o milodary, chceme jen to, co nám patřilo.“
V průběhu olympijských her pak Nike zaplatilo miliony eur za největší reklamní obrazovku v Paříži. To jsem si ale nemohli nechat ujít! Aktivisté a aktivistky z organizací Éthique sur l’Étiquette, Clean Clothes Campaign, Action Aid France a XR Fashion Action ukázali světu, že Nike neplatí lidem, kteří pro něj dělají oblečení. Lidé rozvinuli transparenty v centru masivní olympijské reklamní kampaně společnosti Nike.
A je také možné se přidat k otevřenému dopisu umělecké komunity, která vyzývá slavné pařížské muzeum Centre Pompidou, aby se zodpovídalo z proměny fasády a prostor muzea v obří reklamu Nike.
Jak dělat akce tak, že si vás firmy musí všimnout?
Líbí se vám předchozí novinka? Podobnou akci můžete uspořádat i vy!
Pracovní skupina kampaně Pay Your Workers připravuje na sérii školení pro aktivisty a aktivistky. Naší snahou je rozšířit základnu lidí, kteří jsou schopni a ochotni organizovat (podvratné:) akce, jaké se v rámci kampaně Pay Your Workers uskutečnily v USA, Nizozemsku a Francii.
Série seminářů se bude skládat ze tří večerních sezení, která na sebe navazují. Vše je zaměřeno na akce kolem nákupního svátku Black Friday a zaměřené na veřejné kauzy nevyplácení mezd v oděvním průmyslu (což jsou prozatím kauzy Hulu Garment, Violet Apparel/Hong Seng, APS a Body Fashion). Více informací a registraci na semináře najdete zde.
Kambodžská organizace na ochranu práv pracujících CENTRAL je v ohrožení.
V současné době je podrobována auditům ze strany kambodžského ministerstva vnitra a Národního kontrolního úřadu. Tyto audity byly již dříve použity k dočasnému nebo trvalému pozastavení činnosti organizací občanské společnosti.
Vedro v práci: Důsledky pro zdraví a bezpečnost
Nový report Mezinárodní organizace práce ukazuje, že čím dál víc pracujících po celém světě je vystaveno extrémním teplotám v práci. Článek pak shrnuje, jaké zdravotní dopady to má na oděvní dělnice.
Minimální mzda na Srí Lance
Srílanské odbory požadují minimální mzdu ve výši 50 000 LKR, tedy zhruba 3 700 Kč. Dělníci se snaží vyjít se svými mzdami. Minimální mzda se již téměř deset let drží na úrovni 16 000 LKR, tedy si 1 200 Kč. Platforma Asia Floor Wage přitom spočetla minimální důstojnou mzdu ve výši 94 400 LKR, a to pro rok 2022, tedy před inflační vlnou.
Prudce rostoucí inflace a životní náklady v posledních několika letech způsobily, že většina lidí ze střední třídy opustila zemi a vydala se za lépe placenou prací. Odbory se obávají, že se srílanský průmysl brzy zhroutí a že dojde ke snížení počtu pracovních sil. Více info např. tady.
Svoboda sdružování je lidským právem. Proč je pracovníkům v oděvním průmyslu stále upíráno?
Nová zpráva Business & Human Rights Resource Centre odhaluje znepokojivý trend, kdy dodavatelé podkopávají odbory a blokují smysluplný dialog s pracovníky. Podle odborníků je načase, aby značky zakročily.
Jak „woke“ marketing umožňuje značkám rychlé módy vyhýbat se porušování životního prostředí a pracovních podmínek?
Navzdory rostoucímu povědomí o environmentálních a sociálních důsledcích rychlé módy nadprodukce a nadměrná spotřeba oblečení pokračuje. Aby přilákaly uvědomělejší veřejnost, používají módní značky „woke“ marketingové taktiky a zveřejňují reklamy, které ilustrují politické a sociální povědomí o rasách, LGBTQ+, feminismu a životním prostředí.
Zejména greenwashing se ukázal jako klíčová taktika používaná k zakrytí reality výroby. Tvrzení o „recyklovatelnosti“, „udržitelnosti“,„odpovědnosti“ a „uvědomělosti“ se rozšířila napříč firmami i výrobky, aniž by byla smysluplně podložena. Ve skutečnosti ale například tento výzkum zjistil, že při hodnocení více než 4 000 kusů oděvů bylo 59 % tvrzení zavádějících nebo nepodložených.
Nové požadavky pracovníků oděvního průmyslu v Bangladéši po pádu vlády
Organizace, odbory a účastníci kampaní v Bangladéši předložili prozatímní vládě vedené nositelem Nobelovy ceny míru Muhammadem Yunusem po pádu vlády bývalé premiérky Sheikh Hasiny nový seznam požadavků, informují Ecotextile News.
Stavte se v Liberci na dokument o tom, jak jsme doběhli adidas
Umělci, tvořící a bořící pod názvem The Yes Men znovu zasahují! Za spolupráce s Clean Clothes Campaign si vystřelili z adidas. A natočili o tom krátký dokument, který se bude promítat na filmovém festivalu v Liberci již 6. října. Více o promítání zde.