Žhavé & netrendy #1

Společnost Nike dluží svým dělnicím, ale přesto platí miliony za opulentní reklamy 

Dělnice a dělníci v Kambodži a Thajsku, kteří šili oblečení pro Nike, bojují od roku 2020 o 1,4 milionu dolarů za náležité odstupné a 800 000 dolarů za nezaplacené mzdy. Jak formuloval jeden bývalý kambodžský pracovník společnosti Nike: „Nike, neprosíme o milodary, chceme jen to, co nám patřilo.“

V průběhu olympijských her pak Nike zaplatilo miliony eur za největší reklamní obrazovku v Paříži. To jsem si ale nemohli nechat ujít! Aktivisté a aktivistky z organizací Éthique sur l’Étiquette, Clean Clothes Campaign, Action Aid France a XR Fashion Action ukázali světu, že Nike neplatí lidem, kteří pro něj dělají oblečení. Lidé rozvinuli transparenty v centru masivní olympijské reklamní kampaně společnosti Nike.

A je také možné se přidat k otevřenému dopisu umělecké komunity, která vyzývá slavné pařížské muzeum Centre Pompidou, aby se zodpovídalo z proměny fasády a prostor muzea v obří reklamu Nike.

Aktivisté upozorňují na lži firmy Nike, zdroj archiv CCC.

 

Jak dělat akce tak, že si vás firmy musí všimnout?

Líbí se vám předchozí novinka? Podobnou akci můžete uspořádat i vy!

Pracovní skupina kampaně Pay Your Workers připravuje na sérii školení pro aktivisty a aktivistky. Naší snahou je rozšířit základnu lidí, kteří jsou schopni a ochotni organizovat (podvratné:) akce, jaké se v rámci kampaně Pay Your Workers uskutečnily v USA, NizozemskuFrancii.
Série seminářů se bude skládat ze tří večerních sezení, která na sebe navazují. Vše je zaměřeno na akce kolem nákupního svátku Black Friday a zaměřené na veřejné kauzy nevyplácení mezd v oděvním průmyslu (což jsou prozatím kauzy Hulu Garment, Violet Apparel/Hong Seng, APSBody Fashion). Více informací a registraci na semináře najdete zde.

 

Kambodžská organizace na ochranu práv pracujících CENTRAL je v ohrožení

V současné době je podrobována auditům ze strany kambodžského ministerstva vnitra a Národního kontrolního úřadu. Tyto audity byly již dříve použity k dočasnému nebo trvalému pozastavení činnosti organizací občanské společnosti.

 

Vedro v práci: Důsledky pro zdraví a bezpečnost 

Nový report Mezinárodní organizace práce ukazuje, že čím dál víc pracujících po celém světě je vystaveno extrémním teplotám v práci. Článek pak shrnuje, jaké zdravotní dopady to má na oděvní dělnice. 

 

Minimální mzda na Srí Lance

Srílanské odbory požadují minimální mzdu ve výši 50 000 LKR, tedy zhruba 3 700 Kč. Dělníci se snaží vyjít se svými mzdami. Minimální mzda se již téměř deset let drží na úrovni 16 000 LKR, tedy si 1 200 Kč. Platforma Asia Floor Wage přitom spočetla minimální důstojnou mzdu ve výši 94 400 LKR, a to pro rok 2022, tedy před inflační vlnou.

Prudce rostoucí inflace a životní náklady v posledních několika letech způsobily, že většina lidí ze střední třídy opustila zemi a vydala se za lépe placenou prací. Odbory se obávají, že se srílanský průmysl brzy zhroutí a že dojde ke snížení počtu pracovních sil. Více info např. tady.

 

Svoboda sdružování je lidským právem. Proč je pracovníkům v oděvním průmyslu stále upíráno?

Nová zpráva Business & Human Rights Resource Centre odhaluje znepokojivý trend, kdy dodavatelé podkopávají odbory a blokují smysluplný dialog s pracovníky. Podle odborníků je načase, aby značky zakročily.

 

Jak „woke“ marketing umožňuje značkám rychlé módy vyhýbat se porušování životního prostředí a pracovních podmínek?

Navzdory rostoucímu povědomí o environmentálních a sociálních důsledcích rychlé módy nadprodukce a nadměrná spotřeba oblečení pokračuje. Aby přilákaly uvědomělejší veřejnost, používají módní značky „woke“ marketingové taktiky a zveřejňují reklamy, které ilustrují politické a sociální povědomí o rasách, LGBTQ+, feminismu a životním prostředí.

Zejména greenwashing se ukázal jako klíčová taktika používaná k zakrytí reality výroby. Tvrzení o „recyklovatelnosti“, „udržitelnosti“,„odpovědnosti“ a „uvědomělosti“ se rozšířila napříč firmami i výrobky, aniž by byla smysluplně podložena. Ve skutečnosti ale například tento výzkum zjistil, že při hodnocení více než 4 000 kusů oděvů bylo 59 % tvrzení zavádějících nebo nepodložených.

 

Nové požadavky pracovníků oděvního průmyslu v Bangladéši po pádu vlády

Organizace, odbory a účastníci kampaní v Bangladéši předložili prozatímní vládě vedené nositelem Nobelovy ceny míru Muhammadem Yunusem po pádu vlády bývalé premiérky Sheikh Hasiny nový seznam požadavků, informují Ecotextile News.

 

Stavte se v Liberci na dokument o tom, jak jsme doběhli adidas

Umělci, tvořící a bořící pod názvem The Yes Men znovu zasahují! Za spolupráce s Clean Clothes Campaign si vystřelili z adidas. A natočili o tom krátký dokument, který se bude promítat na filmovém festivalu v Liberci již 6. října. Více o promítání zde.

Aktivisté vytrolili adidas, zdroj archiv CCC