Světové značky stále nekompenzovaly následky tragédie v Rana Plaza
Organizace Clean Clothes Campaign (CCC) 24. února spustila společně s bangladéšskými odbory kampaň zaměřenou na oděvní společnosti, které nakupovaly zboží v továrnách v loni zříceném komplexu Rana Plaza na předměstí Dháky. Požadavky kampaně jsou jednoznačné. Oděvní společnosti by měly neprodleně vyplatit potřebné finanční prostředky do fondu, který byl ustanoven na základě Rana Plaza Arrangement a je kontrolován Mezinárodní organizací práce.
Kampaň Pay UP! odstartovala dva měsíce před neradostným výročím zřícení samotného továrního komplexu, při kterém zemřelo 1 138 pracujících a dalších 2 000 bylo zraněno. Jejím cílem je, aby se odškodné pozůstalým a zraněným začalo vyplácet před 24. dubnem, kdy to bude již rok od tragédie. Mluvčí CCC Ineke Zeldenrust v souvislosti s odškodněním říká: „Dosavadní snahy o kompenzace probíhaly chaoticky, nepředvídatelně a netransparentně. Velké části obětí nepřinesly vůbec nic. Struktura dohody Rana Plaza Arrangement by této nepředvídatelnosti měla rychle zamezit. Základní potřebou je, aby oděvní společnosti prostě zaplatily.“
Kampaň apeluje na mezinárodní značky, především Benetton, KiK a Children’s Place,které v době tragické nehody nebo krátce před ní objednávaly produkty z pěti továren v Rana Plaza, aby neprodleně přispěly do kompenzačního fondu a umožnily tak vyplácení odškodnění. Zatím se do fondu veřejně zavázaly přispět například značky El Corte Ingles, Mascot, Mango, Inditex a Loblaw.
K férové kompenzaci je zapotřebí 40 miliónů dolarů. Do fondu mohou přispět všechny oděvní společnosti i firemní a individuální dárci, kteří chtějí vyjádřit solidaritu s pracujícími v oděvních továrnách v Bangladéši.
Další informace:
Reuters: Firms urged to pay into fund for Bangladesh factory victims
The New York Times: First Companies Give to Fund for Victims of Bangladeshi Factory Collapse
Centre For Policy Dialogue: Post-Rana Plaza Develpments
Action Aid: Rana Plaza Collapse Victims No Closer to Recovery