Spotřebitelé apelují na evropské poslance: chceme vědět, kdo pro nás zboží vyrábí
Čeští a potažmo evropští spotřebitelé vzkázali evropským poslancům: chceme větší transparentnost v dodavatelském řetězci obuvnického průmyslu, přísnější kritéria na dovážené výrobky a lepší označování původu výrobků. Vyplývá to z výsledků fór, která proběhla ve 12 evropských zemích i z „mobilní krokové“ petice, kterou podpořilo 16 000 evropských spotřebitelů a jejíž propagační video s Annou Polívkovou se dostalo v 18 zemích k 30 milionům lidí. Výsledky fór i petici jsme předali představitelům Evropské unie na diskuzním setkání v Evropském parlamentu.
„Chceme, aby EU zavedla takové právní předpisy, které by regulovaly obuvnický průmysl, chránily zaměstnance a přispěly k lepší informovanosti spotřebitelů o podmínkách, za nichž byly vyrobeny jejich boty a zda například neobsahují toxické látky,“ sdělil k předávaným požadavkům na evropské poslance Klaus Melvin Jensen, dánský koordinátor kampaně Change Your Shoes.
Tyto požadavky podpořilo napříč Evropou také 16 000 spotřebitelů prostřednictvím mobilní aplikace, díky níž mohli spotřebitelé počítat své kroky a pochodovat tak společně do Bruselu. Dohromady ušli v celé Evropě 63 milionů kroků. „V České republice se do interaktivní petice zapojilo 2 340 lidí. Podpořila ji také herečka Anna Polívková, která se stala tváří kampaně a objevila se ve spotu upozorňujícím na špatné pracovní podmínky lidí, kteří pro nás na druhém konci světa vyrábí naše boty,“ uvedl Petr Mareš z organizace NaZemi, jež je koordinátorem kampaně Obuj se do toho v České republice. „Ohlasy veřejnosti na tuto kampaň byly dle reakcí na sociálních sítích pozitivní. Jen v České republice video na facebooku oslovilo téměř 2 miliony lidí a mělo 7 000 sdílení,“ doplnil Mareš.
Česká republika byla rovněž jednou ze 12 členských zemí EU (dále Polsko, Rakousko, Švédsko, Finsko, Dánsko, Navarra – Španělsko, Bulharsko, Itálie, Velká Británie, Slovensko a Německo), kde se na konci roku 2015 konala tzv. Fóra veřejnosti. Na setkáních bylo přítomno celkem 767 účastníků. Vedle odborníků, představitelů neziskového sektoru a politiků to bylo 540 občanů. Účastníci napříč Evropou se shodli na několika požadavcích na úpravu evropské rozvojové a obchodní politiky tak, aby více zohledňovala pracovní a lidská práva lidí, kteří pro nás vyrábí obuv či oděvy.
Češi ročně utratí za boty 3 149 Kč. Pro srovnání nejvíce peněz na svou obuv vynaloží Italové, v přepočtu 5 863 Kč za rok. Spotřebitelé však téměř nic netuší o tom, v jakých podmínkách dělníci a dělnice boty šijí či zda nám při jejich nošení nehrozí nějaká zdravotní rizika. Mají také problém zjistit zemi původu. Uvedl to nedávno publikovaný průzkum veřejného mínění, který proběhl ve 20 evropských zemích.
V roce 2013 bylo na celém světě vyrobeno více než 22 miliard párů bot. Celkem 87 % světové produkce bot přitom pochází z Asie. Zdaleka největší producentskou zemí je Čína, kde se v roce 2014 vyrobilo přibližně 14,6 miliard párů bot, následuje Indie, Brazílie, Vietnam a Indonésie. Typické jsou zde extrémně nízké mzdy (pouze 2 % z prodejní ceny jednoho páru bot se zaplatí dělníkovi, který boty šil), velký počet externích pracovníků v domácnosti a nebezpečné pracovní podmínky. Lidem v koželužnách hrozí vyšší riziko rakoviny, mají dýchací potíže a trpí onemocněním kůže.
Více se o problematice výroby bot dozvíte na www.obujsedotoho.cz nebo si můžete stáhnout krátkou brožura v pdf. Aktuality, fotografie z koželužen či videa najdete na facebookových stránkách facebook.com/obujsedotoho.