Roční výročí Rana Plaza: oběti stále nedostaly žádné odškodnění

Praha, 23. dubna 2014 – Ve čtvrtek 24. dubna to bude přesně rok, kdy celý svět šokovala zpráva o zřícení továrního komplexu Rana Plaza v Bangladéši, při němž zemřelo 1 138 lidí a více než 2 000 lidí bylo zraněno. Přeživší a pozůstalí se kompenzací stále nedočkali. V průběhu roku proběhlo v bangladéšských továrnách přes 400 inspekcí, do konce srpna má být zkontrolováno dalších 200 až 250 továren dodávajících oděvy na evropský trh. Veřejnost se může připojit hned k několika kampaním na podporu obětí. 

Byla jsem v šoku, podlaha byla najednou pryč. Lidé začali ve zmatku utíkat, strop se propadl. Snažila jsem se chránit si hlavu, ale uvízla jsem mezi troskami. Myslela jsem, že umřu. A lidé kolem umírali,“ vrací se ke zřícení budov Shila Begum, která strávila 10 hodin pod troskami budov. „Snažili se odstranit betonové desky, které jsme měli na sobě. Nakonec mě vytáhli, ale váha betonu mi poranila dělohu. V 11 hodin dopoledne mi museli dělohu kompletně odstranit,“ doplnila 26ti letá Shila, která se po smrti manžela přestěhovala do Dháky, aby byla schopná uživit svoji 10ti letou dceru.

Shila Begum je jednou ze stovek přeživších, kteří stále čekají na odškodnění. Představitelé některých oděvních značek přitom podepsali dohodu (Rana Plaza Arrangement), že přispějí do fondu, ze kterého budou oběti odškodněny. V současnosti je však ve fondu přibližně pouhá třetina cílové částky a pouze polovina z 29 společností, které vyráběly ve zřícené budově, přispěla. Všech těchto 29 společností má přitom dohromady roční zisk výrazně převyšující 22 miliard amerických dolarů. Částka potřebná k poskytnutí plné náhrady obětem tragédie (40 milionů dolarů) je tedy menší než 0,02 % z těchto ročních zisků. Ze společností, které ještě nepřispěly, lze uvést například společnosti Benetton či LPP (distribuuje např. vlastní značky Reversed a Cropp). Na tyto i další společnosti je zaměřena kampaň Pay UP! vedená nevládními neziskovými organizacemi sdruženými v Clean Clothes Campaign. Jejím cílem je, aby se kompenzace začaly vyplácet co nejdříve. Apelovat na firmy tak může i nejširší veřejnost, podepsat výzvu je možné zde.

Zatímco v oblasti odškodnění obětí je situace i rok po zřícení naprosto neuspokojivá, poměrně pozitivní zprávou je, že 150 značek z 20 zemí v průběhu roku podepsalo právně závaznou dohodu Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh,“ uvedl Petr Mareš z organizace NaZemi, která se pracovním podmínkám v zemích globálního Jihu dlouhodobě věnuje. Dohoda má zajistit vyšší bezpečnost pracujících v bangladéšských továrnách. Na základě zmíněné dohody již proběhlo přes 400 inspekcí, přičemž na počátku března byly zveřejněny jejich první výsledky. Několika továrnám bylo na základě zjištění doporučeno pozastavit výrobu a odstranit všechny problémy. Do konce srpna jsou naplánovány inspekce dalších 200 až 250 továren.

V den výročí zřícení Rana Plaza 24. dubna se budou ve více než 20 zemích světa konat demonstrace před obchody prodávajícími známé značky nebo různé pietní akce. V České republice vyzývá k pietě organizace NaZemi. Lidé mohou uctít památku obětí čtvrteční minutou ticha v pravé poledne a následně upozornit své kolegy, přátele či známé na tuto tragickou událost a pozadí výroby oblečení, které nosíme.

V mnoha zemích po celém světě se bude rovněž konat akce s názvem Fashion Revolution. Její organizátoři vyzývají všechny, kteří chtějí upozornit na nedůstojné pracovní podmínky v oděvním průmyslu, aby si v tento den oblékli trička naruby. „Přestože lze vnímat její základní myšlenku a předpokládané dopady pozitivně, většina evropských nevládních organizací se aktivně do kampaně nezapojila. Důvodem je nejasná role zapojených firem a případný střet zájmů. Proto je pro nás tato kampaň poněkud netransparentní,“ doplnil ke kampani Petr Mareš z NaZemi.

Tuto tiskovou zprávu si můžete stáhnout zde.