Milá Doutzen, řekněte společnosti H&M, že je na čase začít s vyplácením důstojné mzdy!

Clean Clothes Campaign (CCC) u příležitosti představení nové letní kolekce společnosti  H&M osloví jednu z tváří „léta 2015“, modelku Doutzen Kroes, aby vyzvala společnost k vyplácení mzdy, která může zajistit dělnicím a jejich rodinám důstojný život. 

Švédský oděvní gigant H&M v marketingové strategii dlouhodobě vsází na svoji „odpovědnost“, přestože ve skutečnosti se neutěšená situace zaměstnanců jeho dodavatelských továren téměř nemění. V roce 2013 společnost H&M dokonce zveřejnila „vlastní cestu k dosažení férové mzdy“. Představitelé oděvní společnosti se v rámci plánů zavázali k tomu, že do roku 2018 bude 850 tisícům zaměstnanců jejich dodavatelských továren vyplácena tzv. důstojná mzda[1].

Ve „zprávě o udržitelnosti“ za rok 2014, kterou H&M vydala letos 9. dubna, ale bohužel nenajdeme žádné zásadní kroky, které by naznačovaly významnější posun k vytýčenému cíli, ani konkrétní výši důstojné mzdy, kterou společnost považuje za adekvátní.

Více informací najdete na stránkách CCC zde.

Protože se domníváme, že H&M o důstojné mzdě spíše mluví, než aby se její představitelé skutečně snažili zlepšit situaci zaměstnanců v dodavatelských továrnách, rozhodli jsme se v rámci mezinárodní kampaně oslovit modelku Doutzen Kroes, která nafotila novou kolekci bikin pro tuto značku, aby i ona požadovala naplnění slibů, které dává H&M nejen samotným pracujícím, ale i nám spotřebitelům.

Budeme proto rádi, když nás v kampani podpoříte. Je to jednoduché a chvilka, kterou tomu věnujete, může mnohé změnit.

Předem děkujeme!

Co můžete dělat:

  1. Zkopírujte krátký dopis v angličtině a vložte ho do komentáře na FB profilu Doutzen Kroes https://www.facebook.com/Doutzen a poproste své přátele, aby se k vám připojili.

Dear Doutzen,

You have recently modelled for the new bikini line of H&M. Congratulations with the beautiful pictures!
But do you know where and under what conditions the bikinis of H&M are made?

The women who make these clothes for H&M in Eastern Europe and Asia earn a wage that is far below from a living wage. Even though they work 10 till 12 hours a day, they do not earn enough to provide education for their kids, healthy meals and medicine. For example in Cambodia they need to earn four times of what they earn now, to make sure they and their family can have a decent life.
I ask you to publicly demand H&M to pay a living wage and to disclose the living wage benchmarks of the existing projects.
You can find more information why I think H&M needs to speed up its game here http://bit.ly/1D6HOF8.
Much Obliged!

Překlad:

Milá Doutzen,

nedávno jste prezentovala novou řadu bikin pro H&M. Dovolte mi pogratulovat ke krásným fotografiím!

Víte ale, kde a za jakých podmínek se bikiny pro H&M vyrábí?

Ženy, které šijí ve východní Evropě a Asii oblečení pro H&M, si vydělají tak málo, že jim mzda nepokryje ani základní životní potřeby. Přestože pracují deset až dvanáct hodin denně, nejsou schopny pro své děti zajistit kvalitní jídlo, vzdělání či léky. Například v Kambodži by potřebovaly vydělat více než čtyřikrát tolik, aby mohly se svými rodinami žít důstojně.

Proto Vás prosím, abyste veřejně požadovala od společnosti H&M vyplácení důstojné mzdy a zveřejnění její výše v pilotních projektech společnosti.

Informace, které mě vedou k přesvědčení, že H&M by měla situaci rychle řešit, najdete zde http://bit.ly/1D6HOF8.

S vděčností,

 

  1. Můžete také tweetovat, s odkazem na mezinárodní stránky CCC, kde je dopis také.

 

@Doutzen congrats with the #H&MSummer ad! But do you know the women making the bikinis earn far below a #living wage? http://bit.ly/letniodhaleni

Překlad:

@Doutzen gratulujeme ke kampani #H&MSummer! Víte ale, že mzdy dělnic, které šijí bikiny, jsou hluboko pod #living wage? http://bit.ly/letniodhaleni

 



[1] Důstojná mzda (living wage) je příjem za běžnou pracovní dobu, který poskytne pracujícím a jejich rodinám dostatek finančních prostředků potřebných k naplnění základních životních potřeb a umožní jim žít důstojným životem.