Kambodžské dělnice ani po dvou letech demonstrací nebyly vyslyšeny. Chce je podpořit právě zahájená mezinárodní kampaň

Od konce roku 2013 požadují dělníci a dělnice v kambodžských oděvních továrnách zvýšení minimální mzdy alespoň na 177 USD, což považují za první krok k vyplácení důstojné mzdy (living wage). Demonstrace za zvýšení mzdy byly na počátku ledna 2014 násilně potlačeny policií a armádou. Zemřelo pět protestujících a 23 dalších včetně odborářů bylo následně dlouhodobě vězněno. Oprávněné požadavky dělníků a dělnic, kterým jejich mzdy nestačí ani k uspokojení základních potřeb, zatím nebyly bohužel vyslyšeny. Clean Clothes Campaign, jejíž je NaZemi členem, plně podporuje požadavky odborů.

Kambodžská rada pro zaměstnanecké otázky (obdoba tripartity) přes zásadní připomínky ze strany řady odborů odhlasovala v říjnu navýšení minimální mzdy na 140 USD. Odbory vnímají navýšení mezd o pouhých 12 USD jako zcela nedostatečné. Zároveň vyzývají oděvní značky, aby zajistily vyplácení mezd ve výši 177 USD ve svých dodavatelských továrnách a vstoupily do přímého vyjednávání se zástupci zaměstnanců. Cílem vyjednávání by měla být závazná dohoda mezi oděvními značkami a odbory, která zajistí férové nákupní praktiky, podpoří právo na sdružování v odborech a postupně povede k vyplácení důstojné mzdy.

Athit Kong, místopředseda kambodžských nezávislých odborů C.CAWDU k tomu dodává: „Navýšení mezd o 12 dolarů vůbec nereflektuje reálné potřeby zaměstnanců továren. Je zřejmé, že jediným skutečným řešením extrémně nízkých mezd v oděvním průmyslu je přímé vyjednávání představitelů oděvních značek se zástupci odborů. Potřebujeme okamžitě minimálně 177 dolarů!“

Některé značky, například H&M a Adidas, již veřejně prohlásily, že podporují vyplácení důstojné mzdy ve svých dodavatelských řetězcích. Tvrzení jejich představitelů se ale zdají být poněkud vyprázdněná, protože dělníci a dělnice, kteří musí pracovat řadu hodin přesčas, nejsou stále schopni zajistit základní potřeby pro sebe a vlastní rodiny.

Mirjam van Heugten z Clean Clothes Campaign k tomu říká: „Dělníci a dělnice dřou v továrnách, aby zajistili značkám ohromné zisky. Značky proto musí konečně uvést svoje tvrzení do praxe a zajistit, aby zaměstnancům továren byla vyplácena důstojná mzda.“

V rámci kampaně budou v řadě zemí probíhat podpůrné akce, které vyvrcholí 10. prosince u příležitosti mezinárodního dne lidských práv. V České republice se spotřebitelé mohou zapojit do on-line kampaně na facebooku a vzkázat oděvním společnostem jako například H&M, Levi´s nebo Inditex, aby zajistily navýšení mezd v dodavatelských továrnách. Stačí vložit na jejich profily následující obrázek s hashtagem ‪#‎WeNeed177‬.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Více informací o nedávném dění v Kambodži najdete v článcích zde.