Jak poznat fairtradové výrobky
Fairtradové výrobky poznáme nejsnadněji podle modrozelené certifikační známky FAIRTRADE® přímo na obalu produktu. Existuje však i zboží bez certifikační známky, které také naplňuje principy fair trade. Rozpoznat ho není pro spotřebitele snadné.
Rozpoznat fairtradové výrobky není úplně jednoduché. Velká část balení kávy nebo obalů od čokolád totiž nenese na povrchu žádnou certifikační známku. Spotřebitelé se mohou v ověřování svých fairtradových požadavků opřít o tři způsoby rozpoznání fairtradových výrobků.
Certifikační známka FAIRTRADE®
Nejjednodušší je se v prvním kroku podívat, zda je na obalu modrozelená známka FAIRTRADE®. Ta může být použita na obalu výrobku pouze v případě, že celý dodavatelský řetězec (pěstitel, dovozce i zpracovatel) prošel nezávislým auditem ověřujícím shodu se standardy Fairtrade International (www.fairtrade.net). Tato známá modrozelená certifikační známka znamená, že VŠECHNY suroviny produktu, které se dají pořídit jako fairtradové, tak opravdu fairtradové jsou. Na tuto certifikační známku se můžete spolehnout, najdete ji třeba i na naší kávě Fair Café.
Bílá známka Fairtrade programu
Celkem nově se můžeme v obchodech setkat také s výrobky, které mají podlouhlou známku s bílým pozadím a nápisem Fairtrade Cocoa Program / Fairtrade Cotton Program / Fairtrade Sugar Program. Fairtrade programy se týkají pouze tří surovin (kakaa, třtinového cukru, bavlny), ale od konce dubna 2018 se má rozšiřovat i na další suroviny. Jedná se o iniciativu Fairtrade International, která se tímto krokem snaží zpřístupnit konkrétní fairtradovou komoditu obchodníkům a umožnit tak pěstitelům prodat více produkce za podmínek Fairtrade. U těchto programů stačí výrobci nakoupit jednu komoditu (např. kakao) a vynechat další (třtinový cukr, vanilka). Navíc může nakoupit pouze část fairtradového kakaa a vypracovat si plán na zvýšení obsahu fairtradového kakaa v dalších letech. Proč to všechno? Program je pro výrobce jednodušší na evidenci a zavedení do výroby. Tím motivuje nové zpracovatele, aby využívali fairtradové kakao. Dlouhodobým cílem totiž je podpořit více fairtradových pěstitelů, neboť v současnosti se prodá pouze 1,2 % světového kakaa za fairtradových podmínek. Programy byly zavedeny v roce 2015 a v loňském roce zažily boom. Nyní jsou dostupné ve většině sítí supermarketů. Ty dokonce ve svých vlastních produktových řadách sušenek nebo čokolád využívají kakao z Fairtrade programu. Známku s Fairtrade programem proto najdete i na čokoládách výhradně vyráběných pro Lidl nebo müsli pro Kaufland.
Výrobky členů Světové fairtradové organizace
Ale i pokud výrobek na sobě nenese ani jednu z předešlých známek, stále se může jednat o fairtradový produkt. Kromě certifikačního systému Fairtrade International totiž existuje druhá větev fair trade – systém tradičních fairtradových organizací. Jedná se o výrobky, které pochází od členů Světové fairtradové organizace, anglicky World Fair Trade Organization (www.wfto.com). Tato organizace sdružuje pěstitele a obchodníky, kteří se věnují stoprocentně jen férovému obchodu. Obchodníci i pěstitelé se jako členové WFTO zavazují splňovat základní principy fair trade, systém je založený na důvěře, ačkoli i zde probíhají náhodné audity. Pro spotřebitele je obtížnější je identifikovat, mohou si však pamatovat ty nejznámnější – GEPA, EZA, El Puente, Libero Mondo nebo Traidcraft. Pokud je na obalu uvedeno, že produkt pochází od těchto výrobců, je to fairtradový výrobek a nemusí mít certifikační známku. Pokud si členstvím výrobce ve WFTO nejste jistí, můžeho ho dohledat mezi členy organizace na www.wfto.com/find-supplier. Kakao od největší fairtradové organizace GEPA najdete třeba v síti drogerií DM.
Tím výčet končí. Pokud výrobek nespadá ani do jedné z výše uvedených kategorií, fairtradový být nemůže.
Dokonce ani výrobky od Fair Trade USA (www.fairtradecertified.org). Ta se v roce 2012 oddělila od Fairtrade International, změnila si logo a vytvořila nový systém certifikace. Certifikovat lze nově i produkty od producentů ze zemí OECD (tedy mimo země globálního Jihu). Nový systém certifikace snížil požadavky na dlouhodobé obchodní vztahy, demokratické struktury rozhodování a ochranu životního prostředí. Také pro získání loga na přední straně obalu smíšených produktů stačí pouze 20 % váhy certifikovaných produktů ve výrobku. Celkově jsou standardy méně přísné s cílem usnadnit více producentům a větším firmám získání certifikace. Výrobky od členů amerického certifikačního systému neuznáváme jako fairtradové, to platí pro čaje od Harney and Sons i pro Honest Tea limonády s třtinovým cukrem.
Fairtradové nejsou ani výrobky od Rainforest Alliance ani od UTZ. Problémem jsou slabé standardy a systém jejich ověřování (audity nekontrolují ani polovinu všech kritérií). UTZ i Rainforest Alliance jsou pro obchodníky mnohem přístupnější a tím pádem mají na pěstitele menší dopady. Obě ale pomáhají pěstitelům technickými školeními, jak zlepšit způsoby pěstování a být šetrnější k životnímu prostředí. Vyžadují přísnější kritéria pro ochranu vodních zdrojů, biodiverzity a půdy. Ze sociálního hlediska jsou ale slabé, nenabízí základní principy (možnost předfinancování, minimální výkupní cenu, sociální příplatek, demokratické vedení družstva, dlouhodobé obchodní vztahy), které v systému fair trade pomáhají pěstitelům žít důstojný život.