H&M inzeruje „Více udržitelné módy“, podepište petici adresovanou této značce, ať je skutečně odpovědná
Nejnovější reklamní kampaň společnosti H&M „Více udržitelné módy“, která právě probíhá i v ČR, je v ostrém rozporu s reálnými pracovními podmínkami v asijských dodavatelských továrnách, v nichž si H&M svoji výrobu zadává. Například v Kambodži od roku 2010 zkolabovalo při práci v továrnách až 2 400 dělnic. Dělníkům a dělnicím jsou vypláceny tak nízké mzdy, že jim nestačí ani na základní potraviny. V důsledku nedostatečného příjmu kalorií pak trpí podvýživou. Podepište petici adresovanou H&M, Gap, Levis a Zara! Cílem výzvy je, aby módní značky přistoupily na požadavek vyplácení tzv. „living wage“, mzdy která by dostatečně pokryla základní životní potřeby.
Výkonný ředitel společnosti H&M Karl-Johan Persson v souvislosti s novou kampaní této značky veřejně prohlásil: „Naši zákazníci by si měli být jistí, že všechno zboží, které si v H&M koupí, je vyrobeno s odpovědností a ohledem k lidem a životnímu prostředí”. Může být ale takové prohlášení v souvislosti se stovkami podvyživených zaměstnanců, kteří v důsledku pracovního přetížení a nedostatečného přísunu potravin v kambodžských továrnách omdlévají, bráno vůbec vážně? Společně s koalicí Clean Clothes Campaign proto nyní přicházíme s „parodií“ na reklamní kampaň H&M. Poukazujeme tak na zásadní rozpory mezi tvrzením společnosti a realitou. Módní kolekce nemůže být „uvědomělá, udržitelná“ či „odpovědná“, pokud společnost H&M odmítá přiznat dělníkům základní lidské právo na důstojnou mzdu.
V průběhu posledních dnů vyjednávaly kambodžské odbory o zvýšení minimální mzdy. Požadovaly její zvýšení z 61 USD na 150 USD (z 1 214 Kč na 2 985 Kč). Kambodžské Ministerstvo sociálních věcí 21. března sice ohlásilo zvýšení minimální mzdy na 75 USD s platností od 1. května 2013. Avšak podle aliance Asia Floor Wage potřebují dělníci a dělnice k zabezpečení základních potřeb své rodiny minimálně 274 USD. To je tedy téměř čtyřikrát více než schválená minimální mzda. Nehledě na skutečnost, že minimální mzda v podstatě neustále ztrácí kupní sílu v souvislosti s roční mírou inflace.
H&M patří společně s dalšími známými značkami (například Gap, Levis, Zara) k nejvýznamnějším odběratelům oblečení v Kambodži. Tyto značky mají možnost zlepšit pracovní podmínky v textilním průmyslu i životní úroveň tisíců dělníků a dělnic. Obrat společnosti H&M činil v roce 2012 téměř 17 miliard eur, přičemž zisk dosáhl více jak 2 miliard. Povinností takové společnosti je zaplacení férového podílu dělnicím a dělníkům, kteří pro ně oblečení vyrábějí, a tak garantovat, že každý dosáhne na „living wage“, mzdu, která pokryje základní lidské potřeby. Společnost H&M by tak svým přihlášením se k „living wage“ mimo jiné vyslala dobrý signál, který by mohl znamenat zásadní změnu v textilním průmyslu.
Petici naleznete zde.
Více informací k H&M a „living wage“ najdete na stránkách Clean Clothes Campaign zde.