Plakát: Greenwashing
Grafické ztvárnění: Marie Lukáčová
Obsahové konzultace: NaZemi, Clean Clothes Campaign
Plakát na téma greenwashingu zobrazuje kontrast mezi marketingovými praktikami firem a skutečnými dopady jejich produkce. Skrze vizuální metaforu květin a jejich kořenů odhaluje lži, které firmy využívají při snaze budit dojem vlastní environmentální odpovědnosti a přesvědčování spotřebitelů, že jejich výrobky je žádoucí kupovat a netřeba u toho zpytovat svědomí. Ve vrchní polovině plakátu lze vidět krásné prostředí se slogany o ekologických výrobcích, environmentálně šetrných alternativách a dobrém životě lidí ve výrobním řetězci. Každá z květin, která vyobrazuje greenwashingovou taktiku, ale má kořeny odhalující realitu produkce. Kořenový systém je komplexní a vzájemně propojený, a poukazuje tím na ničení životního prostředí, špatné pracovní podmínky ve výrobním řetězci, nebo prázdné sliby firem využívající nevědomost spotřebitelů o již zavedené legislativě. Všechny kořeny jsou propojeny snahou zvyšovat zisk a bohatnout, která pohání konání firem i za vysokou cenu pro lidi a planetu. Vyobrazení greenwashingových taktik na plakátu vychází z konceptu sedmi hříchů greenwashingu od organizace TerraChoice.
Plakát Greenwashing byl vytvořen za finanční podpory Evropské komise a statutárního města Brna.
Práce s plakáty v kritické pedagogice
Práce s plakáty navazuje na kriticko pedagogickou tradici práce s kódy Paula Freireho. Ten při odstraňování negramotnosti ve favelách ukazoval lidem kresby znázorňující jejich každodenní život a vedl nad nimi s místními dialog. Docílil tak nejen pochopení lingvistického obsahu slov, ale i dalších souvislostí (společenských, ekonomických, politických…). Skrze dialog nad obrazy ze života vedl obyvatele favel k politickému vědomí.
V našem pojetí fungují plakáty jako kódy, které umožňují přinést mezi studenty a studentky téma, ke kterému se mohou vztáhnout, avšak které tvoří bezpečnou vzdálenost mezi tématem a nimi. Kód je externím znázorněním problému, a tím pádem umožňuje vidět jej novýma očima, a nikoliv ze samozřejmosti každodenní zkušenosti.
Prací s plakáty navazujeme na metodu Futuropolis, resp. spirálu kritické pedagogiky. Plakáty jsou v této metodě nástrojem pro rozpoutání diskuze a umožňují zaměřit se na souvislosti a vztahy různých aktérů ve světě. Plakáty zjednodušeně popisují společenské problémy a často i nabízejí inspiraci k různým řešením. Plakát funguje také jako „kotva“ diskuze, dá se k němu v průběhu práce vracet, čímž nám pomáhá neutíkat od tématu, ale zůstat tematicky v prostoru, vyznačeném graficky plakátem.
V metodě Futuropolis se dají plakáty použít v rámci spirály, a to zejména v těchto krocích:
- V probouzení z ticha pomáhá plakát mapovat, co už o problému víme, a otevírá další otázky k tématu.
- V kritickém bádání nám může plakát pomoci si uvědomit, jaké otázky jsme si k problému ještě nepoložili*y. Plakát nám také pomáhá pozorovat souvislosti a napomáhá tak vidět problém na systémové rovině.
- Plakát nám může pomoci v imaginaci při promýšlení různých možných budoucností.
- Plakát může pomoci i při reflexi po provedení akce. Lze spojit s otázkami nad plakátem: Kudy vedla naše cesta? Podařilo se nám dosáhnout našich cílů?
V NaZemi jsme už zpracovali plakáty na několik témat – oděvní průmysl, klima, nerovnosti, práce, zdraví a gender.
Nezávisle na tématu lze nad každým plakátem vést diskuzi kolem těchto otázek:
- Co vidíte?
- Co to ve vás vyvolává?
- Co je hlavním tématem plakátu?
- Koho na plakátu vidíte? Co dělá?
- Jaký vidíte vztah mezi obrazem a naší realitou?
- Jak je to spojené s vámi? Kde se tam vidíte vy?
Pro Plakát Greenwashing lze vést diskuzi i nad těmito otázkami:
- Co vidíte na horní části obrázku? Jaký dojem ve vás vytváří?
- Jaké jevy vidíte ve spodní části? Co podle vás představuje tato část plakátu?
- Co podle vás představuje horní část? Jak souvisí horní část se spodní částí obrázku?
- Jaká propojení vidíte mezi kytkami v horní části a kořeny ve spodní?
- Komu prospívá stav (světa) vyobrazený na plakátu?
- Proč by nás to mělo zajímat?
- Co s tím můžeme udělat?